Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kekukuhan ekonomi negara bersandarkan kepada lapan faktor iaitu pertumbuhan yang mantap dan stabil.
KLCC mercu tanda Kuala Lumpur.

WASHINGTON – Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat (AS) menyenaraikan Malaysia antara empat destinasi berisiko tinggi untuk perjalanan.

Tiga negara lain yang disenaraikan ialah Brunei, Bhutan dan Iran.

CDC meletakkan destinasi berkenaan pada risiko “Tahap 4: Covid-19 Sangat Tinggi” apabila lebih daripada 500 kes bagi setiap 100,000 penduduk didaftarkan dalam tempoh 28 hari yang lalu.

Seperti beberapa destinasi lain di Asia, Malaysia telah mengambil pendekatan yang sangat berhati-hati untuk membuka semula sempadan kepada pelancong.

Malah, warga AS masih tidak dibenarkan melawat untuk perjalanan yang tidak penting, menurut kemas kini terkini dari Kedutaan AS di Malaysia.

Keempat-empat destinasi sebelum ini berada pada risiko “Tahap 3: Covid-19 Tinggi” minggu lepas.

Destinasi Tahap 4, tertinggi yang ditetapkan CDC kini telah meningkat kepada lebih daripada 140 tempat, menggambarkan julat luas dan penyebaran pantas varian Omicron ke seluruh dunia tahun ini.

Pada awal Januari, terdapat kira-kira 80 destinasi yang disenaraikan di bawah Tahap 4.

Tahap 4 kini mempunyai lebih banyak destinasi daripada gabungan semua kategori CDC yang lain.

CDC menasihatkan pelancong untuk mengelakkan percutian ke negara Tahap 4.

Ketetapan CDC untuk notis kesihatan perjalanan berdasarkan pada bilangan kes Covid-19 di destinasi-destinasi terlibat.

CDC tidak memasukkan AS dalam senarai nasihatnya, tetapi ia telah dikodkan warna pada Tahap 4 pada 22 Februari pada peta tahap risiko perjalanan.

Minggu lalu, Korea Selatan dan Polinesia, Perancis adalah antara destinasi yang diletakkan ke Tahap 4.

Destinasi pelancong yang berada di Tahap 4 ialah Mexico, Kanada, Perancis, Peru, Singapura dan Sepanyol. United Kingdom yang telah disenaraikan sejak Julai 2021.

Dalam panduan perjalanannya yang lebih luas, CDC  mengesyorkan untuk mengelakkan semua perjalanan antarabangsa sehingga pengembara mengambil vaksin sepenuhnya. – CNN (https://edition.cnn.com/travel/article/cdc-very-high-risk-travel-destinations-february-22/index.html)