GEORGE TOWN – Gerakan Pulau Pinang menggesa kerajaan DAP tidak menggunakan kekerasan dalam menangani isu petani di negeri ini.

Ia susulan garis panduan Keselamatan Aktiviti Penanaman Cerun 2021 yang tidak begitu jelas dan sekatan yang dikenakan oleh kerajaan negeri mengemukakan permohonan penanaman di lereng bukit selewat-lewatnya pada 30 Jun ini.

Jurucakap Gerakan Kawasan Sungai Pinang, Mok Kok On berkata, sekiranya gagal petani terbabit bakal berdepan hukuman, sekali gus kerajaan negeri dilihat seolah-olah memaksa petani supaya mengemukakan permohonan.

“Kerajaan negeri perlu memberi perhatian berkaitan luahan petani buah-buahan di negeri ini kerana syarat permohonan terlalu ketat selain terdapat perincian yang terpaksa menanggung kerugian.

“Ramai dalam kalangan petani masih tidak tahu isi kandungan garis panduan baharu itu sehingga takut untuk memohon,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Tambah beliau, kerajaan negeri seharusnya memahami nasib petani dan cuba untuk membantu mereka menyelesaikan masalah bukannya menggunakan kaedah kekerasan. – MalaysiaGazette