Gambar Hiasan.

KUALA LUMPUR – Rangka Kerja Tadbir Urus Cukai Korporat  (TCGF) yang akan dilaksanakan di Malaysia akan membolehkan pembayar cukai dan syarikat mematuhi keperluan cukai dan mengurus risiko cukai melalui pengenalpastian dan penyelesaian awal.

Ketua Cukai Ernst & Young Malaysia Farah Rosley berkata, rangka kerja itu bukan sahaja akan menggalakkan tadbir urus yang baik, tetapi juga menyediakan tahap keselesaan kepada pihak berkepentingan berkaitan yang risiko dikekalkan pada tahap yang boleh diterima.

“Tadbir urus korporat cukai yang baik membolehkan perniagaan dan syarikat mengurus risiko mereka dan merancang pengurusan cukai yang lebih berkesan,” katanya kepada Bernama dalam satu temu bual.

TCGF, ​​yang akan dilaksanakan tidak lama lagi di negara ini, akan bertindak sebagai satu cara bagi Lembaga Hasil Dalam Negeri dan pembayar cukai untuk membangun dan mengekalkan hubungan kerja yang lebih telus dalam memastikan proses pematuhan cukai adalah adil dan berkesan.

Ia akan menetapkan teknik dan proses dalam organisasi untuk mengenal pasti dan menilai risiko cukai dan menggunakan tindakan yang sesuai untuk mengurangkan kesan risiko cukai tersebut.

Farah ​​berkata, mempunyai tadbir urus cukai korporat yang baik akan membolehkan perniagaan mengurus dari segi risiko supaya mereka boleh mengenal pasti bidang yang mereka kurang mengisytiharkan cukai, selain memastikan mereka membeli aset yang mematuhi keperluan cukai.

“TCGF memastikan terdapat protokol dan dasar yang betul akan jumlah atau amaun yang tertakluk kepada cukai, dan ini akan mengurangkan kawasan berisiko,” katanya sambil menambah negara-negara seperti Singapura dan Australia telah berjaya melaksanakan TCGF.

Farah, yang merupakan presiden semasa Institut Cukai Bertauliah Malaysia berkata TCGF bertepatan dengan amalan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang menjamin kemampanan.

“Apabila anda membayar cukai, anda membayar amaun belum berbayar dan menyumbang kembali kepada masyarakat, selain menyediakan kemampanan untuk pembangunan negara,” katanya yang mempunyai lebih daripada 20 tahun pengalaman profesional dalam bidang percukaian. – MalaysiaGazette