Hujan lebat, ribut menyebabkan tiang elektrik musnah di Ottawa. Foto AP

TORONTO – Angka kematian akibat ribut petir di dua wilayah paling ramai penduduk di Kanada hujung minggu ini meningkat kepada sekurang-kurangnya kepada lapan orang.

Dalam pada itu, pihak berkuasa berkata, pasukan kecemasan sedang meneruskan kerja-kerja pembersihan untuk memulihkan bekalan jana kuasa kepada setengah juta penduduk.

Ribut yang berlarutan lebih dua jam dan puting beliung pada petang Sabtu memusnahkan Quebec dan Ontario.

Pasukan kecemasan dibanjiri dengan panggilan selepas ribut yang menumbangkan banyak pokok, mengganggu lalu lintas dan merosakkan rumah.

Polis berkata seorang maut dan dua lagi cedera selepas pokok tumbang di atas pengangkutan perkhemahan mereka di Brant County, di selatan Ontario, manakala seorang wanita berusia 70-an maut selepas dihempap ​​pokok semasa ribut petir.

Di ibu kota Ottawa, seorang lagi terbunuh akibat ribut itu.

Mangsa keempat ialah seorang wanita berusia dalam lingkungan lima puluhan yang lemas apabila botnya terbalik di Sungai Ottawa, menurut laporan CBC.

Laporan awal laman web agensi cuaca kerajaan persekutuan berkata, lima orang maut dan beberapa lagi cedera akibat angin kencang, yang mencecah 144 kilometer sejam.

Angka kematian meningkat kepada lapan, kata saluran televisyen CTV News yang memetik laporan polis.

Kebanyakan kematian akibat dihempap ​​pokok tumbang, kata pihak berkuasa.

Syarikat-syarikat elektrik pula giat memulihkan talian penghantaran.

Hydro Quebec dan Hydro One berkata, syarikat itu telah menggerakkan kakitangan selepas 550,000 dan 351,000 pelanggan masing-masing terputus bekalan elektrik, kata mereka dalam kenyataan berasingan.

Hydro One menjangkakan akan mengambil masa “beberapa hari” untuk memulihkan kuasa kepada semua pelanggan, manakala Hydro Quebec enggan menetapkan jangka masa “kerana bilangan lokasi yang banyak” terjejas.

Ontario menempatkan hampir 40 peratus daripada 38.2 juta penduduk Kanada. – Agensi