Seorang pekerja memantau pengeluaran gula di kilang yang terletak di Ahmedabad. Foto Reuters

MUMBAI – India mengenakan sekatan ke atas eksport gula buat pertama kali dalam tempoh enam tahun dengan mengehadkan eksport musim ini pada 10 juta tan sahaja bagi mengelak lonjakan harga domestik selepas kilang menjual dengan jumlah yang banyak di pasaran dunia.

Kerajaan juga telah meminta pengeksport untuk mendapatkan kebenarannya untuk sebarang penghantaran ke luar negara mulai 1 Jun hingga 31 Oktober, menurut Perintah Kerajaan.

India ialah pengeluar gula terbesar dunia dan pengeksport kedua terbesar di belakang Brazil.

Pada bulan Mac lalu, Reuters melaporkan India sedang merancang untuk mengekang eksport gula bagi mengekalkan harga tempatan dan memastikan bekalan stabil di pasaran domestik.

Penanda aras harga gula putih di London melonjak lebih daripada 1% selepas keputusan India menghalang eksport.

“Kerajaan bimbang tentang inflasi makanan dan itulah sebabnya ia cuba memastikan gula yang cukup kekal di negara ini untuk memenuhi musim perayaan,” kata peniaga yang berpangkalan di Mumbai dengan firma perdagangan global.

Pengeksport juga berkata, keputusan membenarkan kilang mengeksport 10 juta tan metrik akan membantu India menjual kuantiti gula yang agak besar di pasaran dunia.

Pada mulanya, India merancang untuk menghadkan eksport gula pada 8 juta tan, tetapi kemudian kerajaan memutuskan untuk membenarkan kilang menjual lebih banyak gula di pasaran dunia apabila anggaran pengeluaran disemak semula.

Persatuan Kilang Gula India, sebuah badan pengeluar, menyemak semula unjuran pengeluarannya kepada 35.5 juta tan, meningkat daripada anggaran sebelumnya sebanyak 31 juta tan.

Kilang India setakat ini telah menandatangani kontrak untuk mengeksport 9.1 juta tan gula pada tahun semasa 2021/22 tanpa subsidi kerajaan.

Daripada 9 juta tan kontrak yang dimeterai, kilang telah menghantar kira-kira 8.2 juta tan gula. – Reuters