Kebanyakan pesakit yang dijangkiti varian Omicron Covid-19 mendapat simptom ringan manakala pesakit yang tidak divaksinasi menunjukkan simptom yang agak teruk, kata Pengerusi Persatuan Perubatan Afrika Selatan (SAMA).- Gambar hiasan. foto The Guardian

NEW YORK – Individu yang dijangkiti versi terawal varian koronavirus Omicron mungkin terdedah kepada jangkitan semula dengan versi Omicron yang terkini walaupun mereka telah divaksinasi.

Pesakit yang divaksin dengan jangkitan Omicron BA.1 membangunkan antibodi yang boleh meneutralkan virus itu serta virus asal SARS-CoV-2, tetapi (keluarga) rumpun Omicron yang beredar kini mempunyai mutasi yang membolehkan ia mengelak antibodi tersebut, menurut dapatan penyelidik dari China.

Omicron BA.2.12.1 pada masa ini menyebabkankebanyakan jangkitan di Amerika Syarikat dan Omicron BA.5 dan BA.4, yang kini menyumbang lebih daripada 21% kes baharu, mengandungi mutasi yang tidak terdapat dalam BA.1 dan BA.2 versi Omicron.

Rumpun yang lebih baharu itu “terutamanya mengelak antibodi peneutral yang ditimbulkan oleh jangkitan dan vaksinasi SARS-CoV-2”, menurut dapatan penyelidik dalam eksperimen tabung uji.

Berdasarkan dapatan eksperimen, ubat antibodi monoklonal bebtelovimab daripada Eli Lilly dan cilgavimab, komponen Evusheld AstraZeneca, masih boleh meneutralkan BA.2.12.1 dan BA.4/BA.5 dengan berkesan.

Tetapi vaksin penggalak berdasarkan virus BA.1, seperti yang sedang dibangunkan oleh Pfizer/BioNTech dan Moderna, “mungkin tidak mencapai perlindungan spektrum luas terhadap varian Omicron baharu,” katanya.

Penyelidikan terdahulu yang belum menjalani semakan telah mencadangkan bahawa individu tidak divaksinasi yang dijangkiti Omicron tidak mungkin mengembangkan tindak balas imun yang akan melindungi mereka daripada varian koronavirus lain.

“Walaupun terdapat beberapa kelebihan untuk memiliki vaksin khusus Omicron, saya fikir ia akan memberi manfaat kecil berbanding mengikuti perkembangan terkini dengan vaksin dan penggalak sedia ada,” kata Dr Onyema Ogbuagu, penyelidik penyakit berjangkit di Yale Sekolah Perubatan di New Haven, Connecticut yang tidak terlibat dalam kajian baru itu.

Lantaran itu, katanya, jika individu perlu mendapatkan dos penggalak, segera mendapatkannya.

”Apa yang kami pelajari secara klinikal ialah yang paling penting untuk sentiasa mengikuti perkembangan vaksin” untuk mengekalkan tahap tinggi antibodi Covid-19 yang beredar dalam darah,” ujarnya.

Adolfo Garcia-Sastre, penyelidik mikrobiologi dan penyakit berjangkit di Sekolah Perubatan Icahn di Gunung Sinai di New York City, mencadangkan bahawa perlindungan yang lebih baik mungkin dilihat dengan vaksin yang menyasarkan pelbagai jenis virus atau dengan vaksin intranasal yang akan meningkatkan perlindungan daripada jangkitan dan penularan dengan menjana imuniti dalam lapisan hidung, tempat virus mula-mula masuk. – Reuters