Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak tidak stabil dalam dagangan hari ini apabila pelabur memfokus semula pada kawalan bekalan yang ketat, walaupun sentimen masih rapuh selepas kemerosotan 6% pada sesi sebelumnya di tengah-tengah kebimbangan mengenai pertumbuhan ekonomi global yang perlahan dan permintaan bahan api.

Niaga hadapan minyak mentah Brent naik AS$0.20 atau 0.2%, kepada AS$113.32 (RM498.89) setong pada 0105 GMT selepas meningkat sebanyak 1% sebelumnya.

Harga hadapan susut 7.3% minggu lepas, kejatuhan mingguan pertamanya dalam lima minggu.

Minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat (AS) berada pada AS$109.55 setong, turun satu sen selepas meningkat lebih AS$1 dalam urus niaga awal pagi.

Harga bulan hadapan turun 9.2% minggu lepas, penurunan pertama dalam lapan minggu.

“Buat masa ini, gangguan bekalan minyak mengambil tempat kepada kebimbangan permintaan yang lebih lemah.

“Fundamental asas kekal sebagai satu ketegangan di tengah-tengah kelembapan berterusan dalam pengeluaran Rusia,” kata penganalisis ANZ dalam nota penyelidikannya.

Minyak Rusia kekal tidak dapat dibekalkan oleh kebanyakan negara disebabkan sekatan Barat.

Kesan itu telah dikurangkan sebahagiannya oleh pelepasan rizab petroleum strategik oleh AS, dan peningkatan pengeluaran daripada OPEC+ walaupun ia melonggarkan penampan dunia terhadap gangguan bekalan selanjutnya.

“Jika Washington kekal pada kadar semasanya, rizab strategik AS akan mencecah paras terendah 40 tahun sebanyak 358 juta tong menjelang Oktober,” kata ANZ.

Namun begitu, pengeluaran minyak dan gas AS semakin meningkat.

Kiraan pelantar minyak dan gas yang merupakan penunjuk awal pengeluaran masa depan meningkat tujuh kepada 740 pada minggu hingga 17 Jun, tertinggi sejak Mac 2020, kata firma perkhidmatan tenaga Baker Hughes Co dalam laporan pada Jumaat lalu.

Di Libya, pengeluaran minyak kekal tidak menentu berikutan sekatan oleh kumpulan di timur negara itu.

Menteri Minyak Libya, Mohamed Oun berkata, jumlah pengeluaran negara adalah kira-kira 700,000 tong sehari.

Minggu lepas, pengeluaran minyak Libya berada pada 100,000 -150,000 setong, kata jurucakap Kementerian Minyak.

Produk Eksport minyak China juga berterusan menyusut menyebabkan bekalan dunia semakin ketat. – Reuters