Gambar hiasan. foto Reuters

MELBOURNE – Harga minyak naik 1.0 peratus pada awal dagangan hari Selasa, mengatasi lebih banyak kerugian minggu lalu apabila tumpuan kembali kepada bekalan minyak mentah dan produk bahan api yang ketat berbanding kebimbangan mengenai kemelesetan yang menjejaskan permintaan di landasan yang betul.

Niaga hadapan minyak mentah Brent naik AS$1.32, atau 1.2 peratus, kepada AS$115.45 setong pada 0040 GMT, menambah kepada keuntungan 0.9 peratus pada Isnin.

Kontrak penanda aras jatuh 7.3 peratus minggu lepas dalam kejatuhan mingguan pertama dalam lima.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) Amerika Syarikat (AS) juga meningkat kepada AS$111.51 setong, naik AS$1.95, atau 1.8 peratus, daripada penutup Jumaat.

Tiada penyelesaian pada hari Isnin, yang merupakan cuti umum AS. WTI turun 9.2 peratus minggu lepas.

“Pasaran kekal berhati-hati tentang gangguan terhadap minyak Rusia apabila sekatan Eropah bermula,” kata penganalisis ANZ Research dalam nota penyelidikannya.

Tolakan dan tarikan antara kebimbangan bekalan dan ketidaktentuan terhadap pertumbuhan global dalam menghadapi inflasi dan kenaikan kadar faedah berkemungkinan akan berlaku dalam pasaran untuk beberapa lama, kata penganalisis.

“Ia adalah satu ketegangan yang kita akan lihat berlaku sepanjang tahun ini,” kata Justin Smirk, pakar ekonomi kanan di Westpac.

Beliau berkata, tidak jelas berapa besar risiko kemusnahan permintaan, memandangkan ekonomi global masih dalam pemulihan daripada kemerosotan yang disebabkan oleh Covid-19.

“Terdapat kebimbangan terhadap kemelesetan, tetapi kami belum berada pada kedudukan itu. Kami masih mengalami pemulihan,” kata Smirk.

Data inventori petroleum AS mingguan akan ditangguhkan sehari pada minggu ini disebabkan cuti Juneteenth pada hari Isnin, dengan data industri Institut Petroleum Amerika untuk minggu yang berakhir pada 17 Jun akan dikeluarkan pada hari Rabu dan data Pentadbiran Maklumat Tenaga AS pada hari Khamis. – Reuters