Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR – Mahkamah Rayuan semalam mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi pada November 2020 yang mendapati Datuk Sreesanthan Eliathamby telah terlibat dalam dagangan orang dalam saham saham Worldwide Holdings Berhad (Worldwide) pada 2006.

Suruhanjaya Sekuriti berkata, Sreesanthan memperoleh sejumlah 600,000 saham Worldwide antara 7 Jun dan 11 Julai 2006 semasa memiliki maklumat material bukan awam yang berkaitan dengan cadangan penswastaan ​​Worldwide oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

Pada masa itu, Sreesanthan adalah rakan kongsi kanan dalam sebuah firma guaman yang ditugaskan untuk bertindak sebagai penasihat undang-undang bagi cadangan penswastaan ​​Worldwide.

Dalam keputusan itu, Mahkamah Rayuan sebulat suara mendapati tiada merit dalam rayuan itu dan mengesahkan penghakiman Mahkamah Tinggi serta memerintahkan beliau membayar kos sebanyak RM50,000 kepada SC.

Penghakiman Mahkamah Tinggi memerintahkan Sreesanthan membayar SC RM1.99 juta, iaitu tiga kali ganda keuntungan yang diperoleh hasil daripada dagangan orang dalam.

Selain itu, beliau juga diperintahkan membayar kepada SC penalti sivil sebanyak RM1 juta dan dihalang daripada menjadi pengarah mana-mana syarikat tersenarai selama 10 tahun bermula 18 November 2020. – MalaysiaGazette