Gambar hiasan

PHNOM PENH – Kemboja telah menyaksikan peningkatan dalam kedua-dua tangkapan dan rampasan dadah dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini, menurut Jabatan Polis Anti Dadah (ADP) pada hari Sabtu.

Pihak berkuasa telah menahan 11,431 suspek berkaitan dadah dalam tempoh Januari-September tahun ini, meningkat 16 peratus daripada 9,828 berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Daripada jumlah itu, kira-kira 6.25 tan narkotik telah dirampas, meningkat hampir lima kali ganda daripada 1.05 tan tahun lepas.

Menurut laporan itu, kira-kira 4.77 tan ketamin yang belum siap, 476 tan bahan kimia, 23 pistol, 49 rifal, 119 kereta, 1,183 motosikal, 4,381 telefon dan 329 penimbang turut dirampas.

Pada Khamis lalu, Perdana Menteri Kemboja, Samdech Techo Hun Sen berkata, kerajaan komited untuk membanteras semua bentuk jenayah termasuk pengedaran dadah, pemerdagangan manusia dan eksploitasi seksual.

Beliau menasihatkan semua pihak berkuasadan pihak berkepentingan lain berganding bahu dalam menghalang Kemboja daripada menjadi syurga bagi kumpulan jenayah terancang yang terlibat dalam pemerdagangan manusia dan pengedaran dadah.

Negara Asia Tenggara itu tidak mempunyai hukuman mati bagi pengedar dadah.

Di bawah undang-undangnya, individu yang didapati bersalah mengedar lebih 80 gram dadah terlarang boleh dipenjara seumur hidup. – Xinhua