Ismail menunjukkan kenyataan yang dibacakan berhubung dakwaan pengundi dihadiahkan RM1,000 oleh sebuah parti politik.

PAGOH – Pengundi-pengundi di Parlimen Pagoh mendakwa telah ‘dihadiahkan’ wang tunai sehingga RM1,000 sebagai dorongan untuk menyokong parti tertentu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pagoh, Ismail Mohamed berkata, pihaknya menerima beberapa aduan berhubung perkara itu yang didakwa dilakukan ketika kunjungan dari rumah ke rumah khususnya melibatkan penduduk FELDA Sri Jaya dan FELDA Sri Ledang sejak semalam.

“Kita dalam proses untuk mendapatkan bukti termasuk bukti bergambar. Apabila kami terima aduan begini kami bukan suka-suka menuduh adanya pemberian seperti ini.

“Jadi saya cadangkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengambil langkah melawat setiap pusat daerah mengundi.

“Di Pagoh kita ada empat FELDA, penduduk mengadu didatangi dan ditawarkan dengan wang.

“Mereka turut bagi tahu ketika Pilihan Raya Negeri Johor juga ada berlaku kejadian sama dan ada rakaman video namun, mustahil untuk kita buat laporan sebab sudah lama,” katanya pada sidang media di Kompleks Seri Pekembar di Pagoh di sini, hari ini.

Ismail yang juga Pengarah Jentera PRU15 Parlimen Pagoh berkata, kesemua bukti berhubung perbuatan itu akan dikumpulkan terlebih dahulu sebelum laporan polis dibuat dalam masa terdekat.

Parlimen Pagoh menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon Pakatan Harapan (PH) Iskandar Shah, calon Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin dan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Razali Ibrahim.

Kerusi Parlimen Pagoh disandang Muhyiddin yang menang pada PRU14 dengan majoriti 6,927 undi, menewaskan calon Pas, Ahmad Nawfal Mahfodz dan dan calon BN, Ismail Mohamed.

Manakala Razali, yang juga bekas Ahli Parlimen Muar, menang tiga penggal berturut-turut pada PRU11, PRU12 dan PRU13, namun tewas pada PRU14 kepada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, yang ketika itu bertanding atas tiket PKR, dengan majoriti 6,953 undi.

Pagoh secara keseluruhannya mempunyai 69,939 pengundi. – MalaysiaGazette