bendera korea utara
Gambar Hiasan

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) dan sekutu Asianya telah mengenakan sekatan ke atas tiga pegawai kanan Korea Utara yang dikaitkan dengan ujian peluru berpandu negara itu baru-baru ini.

Pyongyang melancarkan lebih 60 peluru berpandu balistik tahun ini, dan menguji beberapa peluru berpandu balistik antara benua.

Jon Il Ho, Yu Jin, dan Kim Su Gil didakwa “memainkan peranan utama” dalam membangunkan senjata itu.

Jepun, Korea Selatan, dan Kesatuan Eropah juga telah mengenakan sekatan.

Korea Utara telah menghadapi sekatan keras yang dikenakan oleh negara-negara Barat selama bertahun-tahun.

Di bawah sekatan baharu ini, semua aset pegawai Korea Utara yang berpangkalan di AS akan dibekukan.

Mereka akan dihalang daripada melakukan sebarang transaksi dengan mana-mana perniagaan atau individu di AS.

“Tindakan hari ini telah diambil dalam penyelarasan rapat dengan Republik Korea dan Jepun dan seterusnya menyelaraskan dasar kami dengan rakan kongsi EU mengenai ancaman global oleh Korea Utara,” ,” menurut satu kenyataan daripada Jabatan Negara AS.

Ujian peluru berpandu terakhir berlaku pada 18 November apabila Menteri Pertahanan Jepun berkata, Korea Utara melancarkan peluru berpandu balistik antara benua dengan jarak yang cukup untuk membedil AS.

Ia mendarat di laut kira-kira 210km (130 batu) barat Hokkaido, kata Tokyo.

Pyongyang menjalankan enam ujian nuklear antara 2006 dan 2017, dan dilaporkan telah menyelesaikan persiapan untuk ujian ketujuh.

Pakar percaya ia mungkin menggunakan peluang untuk menguji peranti nuklear padat.

Mereka juga mengatakan Korea Utara sedang berusaha untuk meningkatkan peluru berpandu jarak dekat dan keupayaan ketenteraan konvensional.

Negara itu telah menjadi lebih tegas di bawah Kim Jong-un yang telah mengawasi kebanyakan pembangunan terbaru program senjatanya, dan empat daripada enam ujian nuklear setakat ini.

“Pelancaran baru-baru ini menunjukkan keperluan untuk semua negara melaksanakan sepenuhnya resolusi Majlis Keselamatan PBB, yang bertujuan untuk menghalang DPRK daripada memperoleh teknologi, bahan dan hasil yang diperlukan Pyongyang untuk membangunkan WMD yang dilarang dan keupayaan peluru berpandu balistik,” menurut AS Penyata perbendaharaan.

Bagaimanapun, beberapa penganalisis Amerika berkata, sekatan seperti ini adalah simbolik dan tidak mengubah tingkah laku Pyongyang.

“Kami (AS) boleh menghukum Korea Utara semua yang kami mahu. Tetapi untuk memberi kesan sebenar, kami juga harus menggantung akses bank koresponden dolar AS terhadap institusi China yang mengendalikan dana tunai bagi rejim Kim,” kata Sean King, seorang perunding di Park Strategies. – Agensi