Gambar hiasan

NEW YORK – Penduduk New York dinasihatkan memakai pelitup muka ketika beradi di kawasan sesak dan di dalam bangunan ekoran lonjakan luar biasa kes virus selesema dan gabungan varian Covid-19.

Pesuruhjaya Kesihatan New York, Dr Ashwin Vasan, menasihatkan warga New York untuk memakai pelitup muka setiap masa terutama ketika berada di kedai, pejabat, lif dan sekolah, serta dalam pengangkutan awam walaupun telah divaksin untuk Covid-19 atau selesema.

Setakat ini pemakaian pelitup muka akan kekal secara sukarela di kebanyakan tempat, kecuali di kemudahan penjagaan kesihatan seperti rumah penjagaan di mana mandat topeng masih dikuatkuasakan.

Nasihat itu dibuat apabila kadar kes baharu Covid-19 di bandar ini meningkat kira-kira 55 peratus dalam tempoh dua minggu lalu, menurut data yang dikumpulkan oleh The New York Times.

Manakala kadar kemasukan ke hospital meningkat 20 peratus berbanding itu.

Bandar itu mencatatkan purata tujuh hari sebanyak 3,761 kes baharu pada Khamis, meningkat daripada 2,425 dua minggu sebelumnya.

Bilangan kes selesema juga meningkat 64 peratus pada minggu yang berakhir pada 3 Disember.

Kes virus pernafasan yang meningkat pada awal musim gugur ini dan menimbulkan risiko tertentu kepada kanak-kanak kecil dan warga emas di New York, menurut data terkini yang tersedia dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit.

Landskap Covid-19 telah berubah secara dramatik sejak tahun lalu, apabila orang ramai membatalkan rancangan percutian sejak varian Omicron menular di bandar ini.

Sebilangan besar penduduk New York telah diberi vaksin, dan 40 peratus telah menerima suntikan penggalak tambahan, menurut data bandar raya.

Lebih 3 juta kes Covid-19 telah dilaporkan di bandar itu sejak permulaan wabak itu. – Agensi