Empat ubat batuk dari firma India didakwa tercemar oleh WHO.

BANJUL – Sebuah Jawatankuasa Parlimen Gambia pengeluar ubat batuk India yang disyaki menyebabkan kematian sekurang-kurangnya 70 kanak-kanak di negara ini didakwa.

Ia berkata, Maiden Pharmaceuticals harus bertanggungjawab kerana mengeksport ubat tercemar.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengeluarkan amaran pada bulan Oktober menasihatkan pengawal selia untuk menghentikan penjualan ubat itu.

Maiden Pharmaceuticals telah menafikan dakwaan itu.

Makmal Kerajaan di India berkata, ujian ke atas ubat sirap mendapati ia “mematuhi spesifikasi” dan seorang pegawai India berkata, WHO “lancang” dalam menyalahkan ubat berkenaan.

Selepas penyiasatan berminggu-minggu, Jawatankuasa Parlimen Gambian telah mengesyorkan agar pihak berkuasa mengambil langkah tegas, termasuk mengharamkan semua produk Maiden Pharmaceuticals di negara ini dan mengambil tindakan undang-undang terhadap firma itu.

Jawatankuasa itu berkata, ia “yakin Maiden Pharmaceuticals bersalah dan harus bertanggungjawab kerana mengeksport ubat-ubatan yang tercemar”.

“Penemuan sama dengan laporan sebelum ini yang menunjukkan bahawa Promethazine Oral Solution, Kofexmalin Baby Cough Syrup, Makoff Baby Cough Syrup dan Magrip N Cold Syrup telah tercemar dengan diethylene glycol dan ethylene glycol,” kata jawatankuasa Parlimen itu dalam laporannya.

Dietilena glikol dan etilena glikol adalah toksik kepada manusia dan boleh membawa maut jika dimakan.

Tetapi panel itu menambah bahawa punca saintifik sebenar kematian kanak-kanak itu masih dalam siasatan.

Jawatankuasa itu juga mahu Agensi Kawalan Perubatan negara memastikan semua ubat yang diimport ke negara ini didaftarkan dengan betul dan pemeriksaan latar belakang dijalankan ke atas pengilang, termasuk melawat kemudahan mereka.

Laporan itu juga mendedahkan ketidakcukupan dalam sistem penjagaan kesihatan negara menggesa kerajaan memperkukuhnya dan menyediakan peralatan dan ubat yang lebih baik kepada hospital negara.- Agensi