Ovidio Guzman-Lopez

MEXICO CITY – Dua orang maut dalam pertempuran di negeri Sinaloa susulan penahanan seorang anak lelaki ‘raja dadah Mexico’ yang terkenal, “El Chapo”.

Ovidio Guzman-Lopez telah ditangkap di Culiacan selepas operasi pengawasan selama enam bulan.

Anggota gengnya yang marah telah membuat sekatan jalan raya, membakar kenderaan dan menyerang lapangan terbang tempatan.

Sebuah pesawat penumpang terkena tembakan ketika bersiap sedia untuk berlepas namun tiada penumpang atau kru yang cedera

Lebih 100 penerbangan dibatalkan di tiga lapangan terbang Sinaloa.

Gabenor negeri Sinaloa sebelum ini berkata, 18 orang telah dimasukkan ke hospital.

Guzman-Lopez dituduh mengetuai puak kartel Sinaloa yang terkenal, salah satu organisasi pengedaran dadah terbesar di dunia, kata Menteri Pertahanan Luis Cresencio Sandoval.

Bapanya, “El Chapo” Guzmán, sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup di Amerika Syarikat (AS) selepas didapati bersalah pada 2019 kerana mengedar dadah dan pengubahan wang haram.

Operasi pengawasan untuk menangkap Guzmán-López mendapat sokongan daripada AS, dan dia kini telah dipindahkan ke lokasi selamat di Mexico City, tambah Menteri Pertahanan Sandoval.

Presiden AS, Joe Biden dijangka melawat Mexico untuk sidang kemuncak pemimpin Amerika Utara minggu depan.

Angkatan bersenjata Persekutuan telah menjalankan operasi di Culiacán sejak subuh pada Khamis, Datuk Bandar Ruben Rocha Moya mengesahkan di Twitter sebelum ini.

Beliau berkata, terdapat sekatan di beberapa bahagian bandar dan menggesa penduduk untuk tinggal di dalam rumah.

Sekolah telah ditutup di Culiacan, menurut badan kerajaan tempatan yang menyelia pendidikan diumumkan di media sosial.

Pasukan keselamatan Mexico sebelum ini telah menangkap Guzmán-López pada 2019 tetapi membebaskannya untuk mengelakkan ancaman keganasan daripada penyokongnya.

Jabatan negara AS berkata, dia dan abangnya Joaquín sedang mengawasi kira-kira 11 makmal methamphetamine di negeri Sinaloa, menghasilkan kira-kira 1,300-2,200kg dadah setiap bulan.

Mereka juga mengatakan maklumat menunjukkan Guzmán-López mengarahkan pembunuhan pemberi maklumat, pengedar dadah dan penyanyi Mexico popular yang enggan menyanyi di majlis perkahwinannya.

Pada bulan Disember, AS mengumumkan ganjaran sehingga AS$5 juta (£4.2 juta) untuk maklumat yang membawa kepada penangkapan dan/atau sabitan ke atas Guzmán-López dan tiga abangnya. – Agensi