Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar menyaksikan sesi pertukaran memorandum persefahaman diantara Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift (kanan) dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Green Technology and Climate Change Corporation, Tan Sri Shamsul Bahar Mohd Nor (kiri) pada Majlis Menandatangi Memorandum Persefahaman di Bursa Malaysia Berhad, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 20 FEBRUARI 2023.

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Berhad (Bursa Malaysia) dan Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) hari ini menandatangani Memorandum Kerjasama (MoC) untuk membangun dan mempromosikan ekosistem Pasaran Karbon Sukarela (VCM) di Malaysia berikutan pelancaran Bursa Carbon Exchange (BCX) pada Disember lalu.

Ketua Pegawai Eksekuti Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, memandangkan pasaran karbon di negara ini adalah baharu, pihaknya perlu memupuk pertumbuhan ekosistem VCM yang bertenaga di negara ini dan tidak boleh menerokainya secara persendirian.

Justeru kata beliau, ia adalah kritikal untuk menyertai rakan kongsi yang tepat dalam membangunkan ekosistem tersebut dan kerjasama dengan MGTC kena pada masanya dan penting dalam mempercepatkan pembinaan kapasiti dalam kalangan pemain utama dalam VCM.

“Kami sangat teruja untuk bekerjasama dengan MGTC memandangkan pengalaman luas dan kepakaran mereka dalam membangunkan projek negara dan program berkaitan mitigasi perubahan iklim dan hijau pertumbuhan.

“MoC akan membolehkan kedua-dua pihak mendapat pemahaman yang lebih mendalam daripada parameter dan mekanisme utama dalam pasaran karbon. Cerapan ini akan membolehkan kita membangunkan VCM yang inovatif menerusi strategi yang boleh memberikan potensi yang diperlukankan di Malaysia untukmenjana kredit karbon berkualiti.

“Kerjasama ini juga akan melibatkan antara lain Pelan Utama Teknologi Hijau, Pelan Induk Perancangan Bandar dan Pelan Induk Mobiliti Rendah Karbon,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis MoC antara kedua-dua pihak di sini hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar dan Ketua Pegawai Eksekutif MGTC, Ts Shamsul Bahar Mohd. Nor.

Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar menyaksikan sesi menandatangani memorandum persefahaman diantara Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift (kanan) dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Green Technology and Climate Change Corporation, Tan Sri Shamsul Bahar Mohd Nor (kiri) pada Majlis Menandatangi Memorandum Persefahaman di Bursa Malaysia Berhad, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 20 FEBRUARI 2023.

Disember lalu, Bursa Malaysia Berhad melancarkan Bursa Carbon Exchange (BCX) bagi VCM yang mematuhi syariah pertama seumpamanya di dunia.

Dagangan BCX menerusi bidaan dijangka akan bermula pada Mac 2023.

VCM adalah inisiatif di bawah bidang kuasa Kementerian Kewangan dan Kementerian Alam Sekitar dan Air, manakala Bursa Malaysia Bhd diberikan mandat supaya melaksanakan VCM Exchange untuk menangani isu perubahan alam sekitar, iklim dan memacu kemajuan kewangan mampan.

Mengulas lanjut, Muhamad Umar berkata, VCM yang kukuh memerlukan perancangan projek yang mengimbangi karbon untuk menyokong peningkatan permintaan oleh korporat untuk mencapai matlamat iklim mereka.

Tambah beliau, dengan menekankan isu itu, terma MoC tertumpu terutamanya pada tiga bidang iaitu mengenal pasti, membimbing, menghubungkan dan memupuk pemain utama dalam ekosistem pasaran karbon yang akan menjadi penting dalam membina VCM yang teguh ekosistem.

“Bidang tumpuan pertama ialah pembangunan buku panduan VCM kebangsaan yang akan berfungsi sebagai sumber untuk profesional dan pihak berkepentingan dalam industri, menyokong dan membimbing mereka dengan maklumat yang relevan untuk menjana kredit karbon dengan menggunakan piawai antarabangsa yang boleh diterima pakai oleh BCX.

“Fokus kedua MoC ialah mewujudkan Direktori Pembekal Perkhidmatan Industri Karbon yang akan menjadi sumber yang bernilai untuk individu dan organisasi dalam VCM.

“Bidang tumpuan ketiga adalah MoC melihat kepada peningkatan kepakaran teknikal dan pengetahuan perkongsian di kalangan pemain ekosistem.

“Menjelang akhir ini pula, Bursa Malaysia akan menganjurkan Forum Pasaran Karbon Malaysia yang julung kali diadakan sempena Antarabangsa Pameran & Persidangan Produk Greentech & Eko Malaysia,” katanya. – MalaysiaGazette