Semua cawangan Domino's Pizza di Itali ditutup. foto Twitter

ROM – Selepas tujuh tahun beroperasi di Itali, akhirnya Domino’s Pizza terpaksa mengucapkan selamat tinggal apabila menutup 29 cawangannya.

Syarikat pizza yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu gagal bertapak di Itali – tempat pizza ‘dilahirkan’ selepas pemegang francaisnya memfailkan bankrap.

Menurut laporan media, ePizza SpA terjejas selepas pandemik Covid-19 dan telah memfailkan bankrap pada awal April tahun lalu.

Domino’s yang memulakan operasi di Itali pada tahun 2015 selepas memiliki 12,000 cawangan di seluruh dunia.

Sebagai sebahagian daripada proses kebankrapan firma itu telah diberikan perlindungan daripada pemiutangnya selama 90 hari.

Walau bagaimanapun, perlindungan itu telah berakhir bulan lepas.

Firma Itali itu telah mengurangkan perniagaan daripada kemuncaknya pada tahun 2020, manakala penghantaran dihentikan mulai akhir Julai.

Sehingga 2020, syarikat itu menguruskan secara langsung 23 cawangan di Itali dan enam lagi kedai dijalankan melalui sub-francais, menurut dokumen kebankrapan.

Sebagai perbandingan, United Kingdom dan Ireland mempunyai lebih daripada 1,200 kedai, menjadikannya pasaran Domino terbesar di Eropah.

Rangkaian piza terbesar di dunia mempunyai lebih daripada 18,300 kedai di lebih 90 pasaran antarabangsa di seluruh dunia, yang kebanyakannya dikendalikan sebagai pemegang francais.

Apabila ia memasuki Itali tujuh tahun lalu, Domino’s menyasarkan untuk menonjol daripada pembuat piza tradisional negara itu dengan perkhidmatan penghantaran ke rumah yang komprehensif dan menu tersendiri termasuk topping gaya Amerika Syarikat seperti nanas.

Walau bagaimanapun, ia menghadapi persaingan yang semakin sengit semasa pandemik apabila restoran tempatan seperti Deliveroo dan Just Eat mendaftar ke platform penghantaran makanan. – Agensi