Ravi Kittane

KUALA LUMPUR – Pengenalan penanggung insurans dan pengendali takaful digital (DITO) membantu menjangkau segmen yang lebih terjejas dan kurang mendapat perkhidmatan seperti segmen ekonomi gig, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta golongan milenium.

DITO menjalankan operasi insurans atau takaful dengan menggunakan platform dan teknologi digital untuk operasi hujung ke hujung daripada pengunderaitan, penerimaan pelanggan kepada pemprosesan tuntutan dan pembayaran.

Menurut Rakan Kongsi Ernst & Young Consulting Sdn Bhd, Ravi Kittane, DITO berusaha untuk menyampaikan pengalaman pelanggan yang unggul, pengunderaitan alternatif, meningkatkan ketepatan profil risiko, meningkatkan kaitan produk, dan menawarkan harga yang lebih berpatutan dan terma pembayaran yang fleksibel untuk populasi yang kurang mendapat perkhidmatan itu di Malaysia.

“DITO sedang membangunkan produk berdasarkan cadangan nilai pelanggan, yang mana pelan ditawarkan secara intuitif pada tempat, masa, harga dan tahap liputan yang betul.

“Peranan DITO yang berjaya adalah untuk mencari persamaan merentasi cadangan nilai dan segmen yang terjejas, dan untuk mengenal pasti bidang yang boleh dirapatkan jurangnya,” katanya kepada Bernama.

Ravi berkata, produk insurans dianggap rumit dan memerlukan dijual secara peribadi yang akan meningkatkan kos untuk pelanggan.

Oleh itu, di sinilah kaitan dan keperibadian diambil kira untuk cadangan DITO kerana produk harus disesuaikan dengan keperluan pelanggan dan bukan sebaliknya, dan tanpa memerlukan promosi jualan lanjutan atau yang meyakinkan.

“Industri dan pengguna juga akan mendapat manfaat daripada pergantungan saluran yang dihapuskan dan kepelbagaian interaksi,” katanya.

Berdasarkan kajian terbaru, 26 peratus daripada pasaran buruh Malaysia sebahagiannya adalah  daripada ekonomi gig dengan 38 peratus daripada mereka membayangkan mungkin mempertimbangkan untuk menyertai industri itu.

Bagaimanapun, pekerja gig biasanya bergelut untuk mencari pelan perubatan dan perlindungan nyawa yang setanding dengan faedah yang diperoleh pekerja sepenuh masa.

Sementara itu, lebih 85 peratus PKS dilaporkan kurang diinsuranskan dan berkemungkinan peratusan itu mungkin lebih tinggi dalam kalangan perniagaan mikro.

Selain itu, statistik menunjukkan hanya 25 peratus daripada orang dewasa yang bekerja dalam isi rumah berpendapatan rendah diinsuranskan berbanding 59 peratus daripada populasi umum yang bekerja.

Sektor insurans dan takaful Malaysia sebahagian besarnya masih belum diterokai dengan kadar penembusan kekal rendah di antara 54 peratus dan 56 peratus.

Dari segi prospek, beliau menjangkakan DITO akan menawarkan produk yang bersaiz ringkas dan rendah.

“Apabila DITO membina kehadiran pasaran dan pertalian pelanggan mereka, mereka akan menjadi lebih kukuh dalam dalam segmen yang mereka pilih untuk beroperasi, dan kami boleh menjangkakan tawaran yang lebih komprehensif apabila keupayaan perniagaan mereka menjadi matang,” tambahnya. – BERNAMA