Gambar hiasan

SYDNEY – Mayat seorang lelaki Australia yang hilang ketika memancing bersama rakan-rakan telah ditemui di dalam perut seekor buaya.

Kevin Darmody, 65, kali terakhir dilihat di Kennedy’s Bend, sebuah habitat buaya air masin yang terkenal di bahagian terpencil di utara Queensland pada Sabtu lalu.

Selepas dua hari mencari di kawasan itu, polis membunuh dua ekor buaya besar dan menemui bahagian tubuh manusia.

Polis menyifatkan penemuan itu sebagai “pengakhiran yang tragis” untuk Darmody.

Darmody ialah seorang nelayan yang berpengalaman dan ahli masyarakat yang terkenal di Cape York.

Kedua-dua buaya itu, yang berukuran 4.1 meter dan 2.8 meter panjang, ditembak mati pada Isnin.

Mayat manusia ditemui di dalam hanya satu daripada reptilia itu, tetapi pegawai hidupan liar percaya kedua-duanya terlibat dalam kejadian itu.

Beberapa nelayan bersama Darmody pada masa kejadian tidak melihat serangan itu, tetapi mendakwa mendengar dia menjerit, diikuti dengan percikan kuat.

“Saya bergegas ke bawah… tetapi tidak ada tanda-tanda dia, hanya sandal di tebing dan tidak ada yang lain,” rakannya John Peiti memberitahu Cape York Daily.

Buaya adalah biasa di utara tropika Australia, tetapi serangan jarang berlaku.

Kematian Darmody hanya serangan maut ke-13 di Queensland sejak penyimpanan rekod serangan bermula pada 1985.

Seorang nelayan dibunuh oleh buaya dalam keadaan yang sama di Pulau Hinchinbrook Queensland pada 2021, dan terdapat juga serangan maut di utara negeri itu pada 2017 dan 2016.

Sejak larangan memburu pada tahun 1974, populasi buaya Queensland telah pulih daripada paras terendah kira-kira 5,000 haiwan kepada kira-kira 30,000 hari ini.

Laporan 2019 mencadangkan purata 1.7 ekor buaya dewasa berada di setiap kilometer sungai yang ditinjau.

Di bawah program pengurusan Queensland, “buaya bermasalah” dialih keluar dari kawasan yang mengancam keselamatan awam tetapi jarang berlaku kerana ia dibunuh.

Angka-angka itu lebih kecil daripada Wilayah Utara Australia (NT), yang merupakan rumah kepada populasi buaya liar terbesar di dunia iaitu kira-kira 100,000 reptilia. – Agensi