Ketua Polis Wilayah Narathiwat, Mej Jen Anuruth Imarb

NARATHIWAT – Polis Thailand mendedahkan syabu dan pil yaba adalah antara jenis dadah yang paling banyak dibawa masuk ke Malaysia melalui pangkalan haram di sempadan kedua-dua negara.

Ketua Polis Wilayah Narathiwat, Mej Jen Anuruth Imarb berkata, kesemua dadah tersebut dibawa masuk dari kawasan utara Thailand iaitu di Segi Tiga Emas (Thailand, Laos dan Myanmar) melalui sindiket dadah, sebelum tiba di sempadan wilayah selatan di sini.

Beliau berkata, kerajaan Thailand amat bimbang dengan keadaan itu apatah lagi Narathiwat adalah wilayah serta lokasi yang mudah untuk pengedaran dadah khususnya ke Malaysia kerana bersempadan dengan Kelantan.

“Rampasan terbesar dilakukan di Sungai Golok pada pada 2 Julai 2020 dan 10 Ogos lepas melibatkan 2,000 kilogram (kg) bernilai 200 juta baht (RM26.3 juta)

“Siasatan mendapati kebanyakan pengedar ini bermula sebagai penagih. Kita juga mendapati suspek yang ditahan akan memberitahu bahawa ketua terbesar mereka berasal dari Songkhla,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Wilayah Narathiwat di sini semalam.

Anuruth berkata, sindiket pengedaran dadah ini juga dikatakan mengupah kumpulan tertentu untuk membuat kekecohan termasuk menyasarkan pasukan keselamatan dan kawasan awam. – Bernama