Azam Baki.

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah mengambil keterangan tiga saksi termasuk menteri dalam siasatan seorang warga China di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.

Dua lagi saksi adalah warga China yang dikatakan terlibat dan satu siasatan menyeluruh sedang dijalankan oleh SPRM bagi mengesahkan perkara tersebut.

“Beberapa orang pegawai Jabatan Imigresen yang terlibat akan dipanggil untuk diambil keterangan berhubung perkara itu pada hari ini,” katanya.

Menurut sumber iyang sama, SPRM juga telah mengenal pasti seorang individu yang disyaki menjadi orang tengah dalam urusan “penyelesaian” kes melibatkan seorang pelancong asing yang dikatakan tidak memenuhi syarat kemasukan ke negara ini sebagaimana yang ditetapkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia.

“Kami sedang giat mengesan seorang individu yang merupakan ejen yang dikatakan telah meminta wang rasuah sebanyak RM18,000 bagi menyelesaikan siasatan kes terbabit,” katanya.

BACA: SPRM siasat dakwaan Menteri Pelancongan berlaku rasuah di KLIA

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan perkara tersebut sambil menegaskan  kes berkenaan disiasat dibawah seksyen 16 (a) Akta SPRM 2009.

Beliau mengesa semua pihak untuk tidak membuat sebarang spekulasi dan memberikan masa bagi SPRM melengkapkan siasatan ini.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Tiong King Sing tidak muncul di SPRM

3 Komen

  1. Semakin menarik peristiwa seorang menteri yang dikatakan menganggu tugas kakitangan immigresen melaksanakan tugas mereka. Ianya adalah isu pokok dan merupakan kesalahan besar dari segi undang2!

    Apa2 pun rakyat yakin SPRM mempunyai pasukan terbaik dalam menyiasat kes ini. Perlu ingat mana2 saksi yang membuat peyaksian palsu hendaklah segera ditangkap didakwa dan dipenjarakan.

  2. Setiap bulan kakitangan immigeresen mengendalikan puluhan juta pergerakan manusia yang keluar masuk negera tanpa banyak isu.

    Tak kan isu ‘pelancung’ asing yang tiada return ticket yang cuba diselamatkan ini memberi gambaran yang bergitu buruk kepada badan tersebut?

    Harap mereka yang memberi kesaksian palsu, tak kira siapa status mereka hendaklah ditangkap, didakwa dan dipenjarakan.

  3. 1.2 juta pelancong Cina tiada rekod keluar, 1.3 juta MyKad hilang, dan kibbutz di tanah rizab Melayu sebijik sebesar kibbutz di Singapore. Mana siasatannya?

Comments are closed.