Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar bercakap pada media menegnai PDRM Selangor Merdeka Ride & Karnival 2023 di IPK Selangor. Foto QURRATU AINI, 22 OGOS 2023.

SHAH ALAM – Polis buat masa ini telah mengklasifikasikan nahas pesawat Beechcraft 390 Premier 1 yang mengorbankan 10 nyawa dalam kejadian pada 17 Ogos lalu di Elmina Central Park di sini sebagai laporan mati mengejut (SDR).

Justeru, kematian kesemua 10 mangsa termasuk seorang penghantar makanan, pemandu e-hailing serta Exco Pahang Datuk Seri Johari Harun itu diklasifikasikan sebagai kemalangan udara, kata Ketua Polis Selangor, Datuk Hussien Omar Khan.

Bagaimanapun polis akan menunggu untuk laporan awal dari Biro Siasatan Kemalangan Udara (BSKU) yang dijangka siap dalam masa sebulan lagi.

“Selepas menerima keputusan laporan siasatan awal BSKU itu nanti, barulah kita akan memikirkan mengenai tindakan lanjut polis (aspek siasatan).

“Siasatan polis tertumpu ke arah kematian dan pengecaman indentiti mangsa manakala kemalangan udara melibatkan Biro Kemalangan Udara.

“Adalah pengetahuan umum bahawa sebarang perkara berkaitan aktiviti jenayah jatuh di bawah bidang kuasa polis,” katanya kepada dalam sidang media di Ibu Pejabat Kontinjen di sini hari ini.

Hussien  menambah, buat masa ini pihaknya belum melihat apa apa unsur lain selain kemalangan.

Hussein menegaskan, pihaknya menerima panggilan daripada waris dan ahli keluarga mangsa nahas yang mempersoalkan kemungkinan wujudnya unsur khianat dalam kemalangan itu.

“Jawapan saya semalam adalah sangat jelas yang mana ia satu pengetahuan umum bahawa polis akan menyiasat jika ada sebarang unsur khianat.

“Tetapi setakat ini, kita tidak melihat perkara itu (unsur khianat) selain sebagai kemalangan udara.

“Kita tunggulah hasil laporan penuh BSKU yang masih menyiasat insiden itu bagi mengetahui puncanya dan Perakam Suara Kokpit pesawat nahas yang sukar dibaca oleh pihak berkuasa Singapura sudah dirujuk ke pihak pengilang di Amerika Syarikat, biar kita tunggu semua hasil siasatan ini sebelum memikirkan tindakan lanjut dari pihak polis.

“Ada spekulasi berhubung unsur jenayah dan sebagainya, perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana ia hanya akan menggusarkan keluarga mangsa.

“Saya nasihatkan kepada awam sekiranya terdapat sebarang maklumat berkaitan nahas itu sila terus salurkan segera kepada polis untuk siasatan lanjut, itu sebaiknya,” katanya.

Dalam pada itu,  bangkai dan serpihan utama yang diperlukan untuk siasatan pakar penerbangan sudah dialihkan sepenuhnya dari lokasi nahas itu oleh pasukan penyiasat semalam dan tiada lagi sebarang kawalan keselamatan di lokasi tersebut sejak hari ini.

Setakat ini tiada sebarang tangkapan dibuat oleh polis berhubung penyebaran video tular nahas tersebut.

“Namun, setakat ini seramai tiga individu yang memiliki perakam papan pemuka kereta (dashcam) telah dipanggil dan selesai dirakam keterangan membantu siasatan) dan kita mengalu-alukan mana-mana pihak lagi yang memiliki bahan itu agar tampil memberi kerjasama kepada kami,” kata Hussein lagi. – MalaysiaGazette