Dr Hasan Bahrom

KUALA LUMPUR – Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menghukum haram mengundi calon Pakatan Harapan (PH), Suhaizan Kayat amat tidak bertanggungjawab, melampau dan tergelincir dari aspek kaedah serta penentuan hukum.

Setiausaha Majlis Penasihat Pakar (MPP) Amanah, Datuk Dr Hasan Bahrom mengingatkan mana-mana pihak agar tidak secara sewenang-wenangnya mengeluarkan kenyataan seperti itu.

“Lebih-lebih lagi perkara itu dilafazkan oleh orang yang tidak mempunyai latar belakang yang kukuh dari aspek kekuatan dan disiplin ilmu untuk mengeluarkan hukum agama.

“Apa yang dibimbangkan perkara itu boleh mendatangkan kekeliruan dan kesan yang amat tidak baik dari aspek kefahaman dan pemikiran umat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebelum ini, media melaporkan Muhyiddin mengeluarkan ‘fatwa’ kononnya haram hukumnya mengundi calon PH itu pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Pulai, 9 September ini.

Hasan juga berkata, kenyataan Muhyiddin tidak wajar dijadikan bahan politik di pentas pilihan raya sekali pun beliau beranggapan ianya sekadar madah jenaka semata-mata namun ia tidak beradab untuk dikeluarkan.

“Oleh itu, MPP berasa khuatir akan pemikiran yang dilontarkan itu amat terpesong dan boleh membawa kepada kegalauan masyarakat.

“Sekalipun kita berbeza pandangan politik, isu-isu yang berkaitan dengan hukum Islam tidak boleh dijadikan landasan untuk meraih sokongan dan simpati masyarakat, lebih-lebih lagi pada musim pilihan raya,” katanya.

Beliau berharap pengundi tidak terpengaruh dan terkesima dengan dakyah politik murahan seperti itu yang boleh menggugat keharmonian dan menimbulkan kebencian dalam kalangan masyarakat.

“MPP ingin mengajak semua pihak supaya merujuk kepada Firman Allah SWT dalam Surah al-Nahl, ayat 116 agar apa yang hendak diungkapkan terpandu dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT,” katanya lagi. – MalaysiaGazette