rakyat
Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah tersentuh hati melihat semangat rakyat Sabah yang sanggup menyambut ketibaan rombongan Kembara Kenali Borneo dalam keadaan hujan lebat. - Gambar: Tangkap layar video laman Facebook rasmi Istana Negara.

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah amat tersentuh hati dengan semangat dan kasih rakyat yang telah dizahirkan sejak Kembara Kenali Borneo bermula minggu lalu.

Menurut laman Facebook rasmi Istana Negara hari ini, ia dapat dilihat di sepanjang jalan raya lokasi pengembaraan, bermula dari keberangkatan tiba Seri Paduka berdua di Lapangan Terbang Tawau, tanpa mengira penat lelah, waktu dan keadaan cuaca, terutamanya pada waktu lewat malam dan ketika hujan lebat.

Namun, Seri Paduka berdua dan Urusetia Pelaksana Kembara Kenali Borneo juga amat prihatin dengan keselamatan diri dan ahli keluarga rakyat yang menunggu rombongan Seri Paduka berdua di lokasi-lokasi seterusnya Kembara Kembali Borneo peringkat negeri Sarawak.

Oleh yang demikian, pihak urusetia menasihati orang ramai supaya sentiasa berada di bahu jalan raya dan tidak menyeberangi jalan raya ketika rombongan melintasi lokasi-lokasi untuk mengelakkan kemalangan atau kejadian yang tidak diingini.

“Orang ramai juga dinasihatkan tidak bersusah payah menunggu rombongan terutamanya sehingga lewat malam bersama anak-anak kecil dan ketika hujan lebat.

“Pihak urusetia juga memohon kepada pihak berkuasa tempatan mengambil langkah-langkah kawalan yang berkesan bagi memastikan keselamatan diri orang ramai yang berada di bahu jalan raya terjamin,” katanya.

Kembara Kenali Borneo
Hujan lebat tidak menghalang rakyat Sabah daripada menyambut ketibaan rombongan Kembara Kenali Borneo yang diketuai Seri Paduka berdua. – Gambar: Tangkap layar video laman Facebook rasmi Istana Negara.
Pada masa yang sama, Seri Paduka berdua menzahirkan menzahirkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada seluruh rakyat Sabah atas sambutan luar biasa terhadap program Kembara Kenali Borneo.

Penghargaan juga dizahirkan kepada rakyat di Lawas, Sarawak dan di Brunei Darussalam atas sambutan yang telah diberikan kepada Seri Paduka berdua.

Seri Paduka berdua telah berangkat lepas dari Bandar Seri Begawan, Brunei pada pukul 10.30 pagi tadi dan tiba di Pos Kawalan Imigresen Sungai Tujuh di Miri, Sarawak pada pukul 12.30 tengah hari,

Majlis pelepasan rombongan Kembara Kenali Borneo itu diserikan dengan keberangkatan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah. – MalaysiaGazette