Loji Rawatan Air (LPA) Sungai Langat, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 5 OKTOBER 2023.

HULU LANGAT – Kerja-kerja penambahbaikan dan penyelenggaraan aset di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Langat bermula Selasa depan melibatkan penggantian peralatan yang mencecah usia 50 tahun.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) Abas Abdullah berkata, kerja-kerja tersebut perlu dilaksanakan untuk mengelakkan operasi bekalan air tidak terjejas pada masa akan datang.

“Tujuan utama kerja-kerja itu disebabkan setiap aset ada jangka hayat tertentu, kita kenal pasti 16 aset utama yang perlu diganti sebelum ada kerosakan yang boleh merebak ke aset lain.

“Kita kena pastikan loji berjalan dan beroperasi dengan baik sebab itu dilaksanakan penggantian dan penambahbaikan,” katanya ketika sidang media di LRA Sungai Langat hari ini.

Menurut beliau, sebanyak 35 kerja penambahbaikan  akan dilakukan sepanjang dua hari berkenaan melibatkan 16 kerja-kerja utama termasuklah penggantian injap.

“Daripada 35 kerja-kerja yang akan dilaksanakan, 16 adalah kerja utama selebihnya di luar loji ini.

“Selalunya kita laksanakan kerja-kerja ini setiap lima tahun supaya dapat mengurangkan kekerapan penggantian walaupun pada kali terakhir  kerja dibuat pada tahun 2016,” jelasnya.

Katanya, Air Selangor membuat perancangan yang rapi sepanjang dua hari berkenaan dengan mengutamakan kerja-kerja penggantian aset dan peralatan yang penting dan kritikal terlebih dahulu.

“Kita telah memperbaiki kecekapan kita melaksanakan kerja utama di sebelah pagi,” ujarnya.

Sebelum ini, Air Selangor mengumumkan sebanyak 338 kawasan di Petaling, Kuala Lumpur dan Hulu Langat dijangka mengalami gangguan bekalan air berjadual bermula jam 9 pagi pada 10 Oktober ini.

Ia bagi memberi laluan kepada pelaksanaan kerja penambahbaikan dan penyenggaraan aset di LRA Sungai Langat.- MalaysiaGazette