GAZA – Sekurang-kurangnya 250 orang dilaporkan terbunuh dan 1,590 cedera di Israel selepas kumpulan pejuang Hamas melancarkan serangan terbesarnya dalam beberapa tahun ini.

Berpuluh-puluh lelaki bersenjata dari Gaza menyusup masuk ke komuniti selatan Israel selepas subuh di bawah perlindungan tembakan roket.

Mereka telah menjadikan kedua-dua tentera Israel dan orang awam sebagai tebusan, dan beberapa telah dibawa pulang ke Gaza.

Israel telah bertindak balas dengan gelombang serangan udara ke atas Gaza yang telah membunuh 232 orang dan mencederakan 1,600, kata pakar perubatan.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata, Israel “berperang” dan berikrar Hamas, yang memerintah Gaza, akan “membayar harga yang tidak pernah berlaku sebelum ini”.

Tentera Israel telah menggerakkan puluhan ribu pasukan simpanan dan kini dijangka melancarkan operasi darat di Gaza.

Sementara itu, pertempuran berterusan dengan pejuang Hamas yang masih menguasai selatan Israel.

Roket bertubi-tubi turut dilancarkan ke arah bandar dan pekan Israel, dengan Tel Aviv dan Rishon Lezion antara lokasi yang dibedil pada waktu petang.

Mimpi ngeri Israel tercetus apabila pejuang Palestin bersenjata menembusi di selatan bermula awal pada hari Sabtu.

Dipercayai berpuluh-puluh lelaki bersenjata menyeberang ke wilayah Israel di beberapa lokasi berbeza. Ada yang memotong pagar perimeter dari Gaza dan ada yang masuk melalui laut.

Bagaimana mereka berjaya menembusi salah satu sempadan yang paling berkubu di dunia.

Video yang dikongsi di media sosial menunjukkan tembakan ketika militan tiba di kampung dan bandar Israel, termasuk bandar Sderot, yang hanya 1.6km (1 batu) dari Gaza. – Agensi

1 Komen

  1. Bila agaknya NGO2 Malaysia nak berhimpun menyatakan sokongan kepada pejuang2 HAMAS diPalestin?

    Semua umat Islam dunia wajib berterimakasih kepada pejuang2 Palestin kerana kekal teguh mempertahankan Al Aqsa.

Comments are closed.