Surat yang dihantar kepimpinan Singapura kepada pemimpin Israel

KUALA LUMPUR – Pemimpin tertinggi Singapura menzahirkan perasaan simpati dan kesedihan terhadap Israel yang diserang Hamas pada 7 Oktober lalu.

Surat daripada Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong; Presiden, Tharman Shanmugaratnam dan Menteri Luar, Vivian Balakrishan kepada pemimpin Israel dikongsi dalam Intasgram ‘Israelinsingapor’.

Dalam surat kepada Presiden Israel Benjamin Netanyahu, Hsien Loong berkata, beliau sedih dengan kematian banyak nyawa rakyat Isreal akibat serangan Hamas yang disifatkan sebagai kumpulan pengganas.

“Singapura mengutuk sekeras-kerasnya serangan itu, dan pembunuhan serta penculikan orang awam yang tidak bersalah. Perbuatan sedemikian tidak boleh dibenarkan oleh sebarang rasional sekalipun.

“Bagi pihak Kerajaan Singapura, saya mengucapkan takziah kepada kerajaan dan rakyat Israel, terutamanya keluarga mangsa, dan berharap mereka yang cedera cepat sembuh,” katanya.

Beliau yakin Israel akan kekal kuat dan bersatu untuk mengharungi cabaran sukar yang mendatang.

Sementara Tharman Shanmugaratnam dalam surat kepada Presiden Israel, Isaac Herzog juga menyatakan kesedihan atas serangan Hamas terhadap negara Zionis tersebut.

“Singapura mengutuk sekeras-kerasnya serangan pengganas dan penculikan orang awam yang tidak bersalah. Bagi pihak rakyat Singapura, saya mengucapkan takziah kepada mangsa dan keluarga mereka,” katanya.

Manakala dalam surat kepada Menteri Luar Israel, Eli Cohen, Vivian Balakrishan menyatakan perasaan terkejut dengan serangan yang dilakukan Hamas.

Vivian Balakrishan menegaskan, negaranya berdiri teguh bersama Israel dalam menentang sebarang bentuk keganasan.

“Tidak ada alasan untuk menyerang orang awam yang tidak bersalah dan menjadikan mereka tebusan. Saya merakamkan ucapan takziah kepada keluarga yang kehilangan dan berharap agar mangsa culik kembali dengan selamat.

“Saya berharap orang Israel kekuatan dan ketabahan untuk melalui masa yang sukar ini,” katanya.

Singapura mempunyai hubungan rasmi dengan Israel dan membenarkan regim Zionis tersebut membuka kedutaan di negara itu.

Hamas yang merupakan pejuang pembebasan negara berdaulat Palestin melakukan serangan mengejut ke atas Israel pada 7 Oktober lalu.

Serangan itu antara lain sebagai balasan terhadap tindakan Israel yang telah membunuh lebih 200 rakyat Palestin sepanjang tahun ini. – MalaysiaGazette