Foto yang dikongsi Netanyahu di Twitter beliau.

TEL AVIV – Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden yang menyokong segala tindakan zionis ke atas Palestin dan menjejakkan kaki ke Israel hari ini.

Presiden Israel, Benjamin Netanyahu pula menyambut kedatangan Biden di lapangan terbang dengan ucapan ‘Selamat datang Presiden AS’.

Kedua-dua mereka kelihatan berpelukan erat seolah-olah Biden menenangkan Netanyahu dalam situasi terburuk yang pernah dialami Israel sepanjang penubuhan negara haram itu sejak 75 tahun lepas.

Sementara itu, akhbar perdana Israel, Juruselam Post melaporkan, Netanyahu memberi jaminan kepada Biden yang pihaknya akan melakukan apa sahaja bagi mengelak masyarakat awam di Gaza terkesan.

“Semasa kita meneruskan perang ini, Israel akan melakukan segala yang boleh untuk mengelakkan orang awam daripada bahaya. Kami telah meminta mereka dan akan terus meminta mereka berpindah ke kawasan yang lebih selamat.

“Kami akan terus bekerjasama dengan anda untuk memastikan keperluan minimum dipenuhi,” katanya.

Netanyahu juga berkata, jalan mencapai kemenangan akan menjadi panjang dan sukar tetapi tetap satu tujuan dan dengan rasa keadilan yang mendalam dan semangat tentera dan rakyat Israel yang tidak dapat dipecahkan akan menang.

Biden menekankan bahawa AS akan “terus membelakangi Israel  semasa anda bekerja untuk membela rakyat anda,” katanya.

Mereka bercakap pada permulaan mesyuarat Kabinet perang beberapa jam selepas Biden mendarat dan memuji keberanian Israel menentang Hamas.

Kehadiran Biden itu beberapa jam selepas Israel menjatuhkan bom ke atas sebuah hospital yang dimiliki golongan Kristian di Gaza hingga menyebabkan hampir 1,000 terbunuh.

Sejak serangan ganas Israel pada 7 Oktober lalu lebih 3,000 rakyat Palestin dibunuh dan lebih 10,000 cedera.- Agensi

1 Komen

Comments are closed.