Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika hadir bersama anaknya, Nooryana Najwa Najib bagi menghadiri perbicaraan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebelum mendengar keputusan kes SRC International Sdn Bhd di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 11 NOVEMBER 2019.

KUALA LUMPUR – Usaha berterusan memberikan penerangan kepada rakyat mengenai tuduhan dan dakwaan salah yang dilemparkan terhadap Datuk Seri Najib Razak membuahkan hasil yang diharapkan.

Anak bekas perdana menteri, Nooryana Najwa dapat melihat perubahan dalam sokongan dan empati orang ramai terhadap Najib.

“Kini setelah kami tidak henti-henti menjelaskan kes DSN (Datuk Seri Najib) ditambah dengan fakta dan bukti yang keluar dalam perbicaraan dan kebangkitan fenomena Bossku, kami telah melihat perubahan dalam sokongan dan empati orang ramai.

“Ramai orang percaya bahawa DSN bukan sahaja tidak bersalah, tetapi dia juga tidak menerima perbicaraan yang adil,” katanya.

Orang ramai menyedari kelemahan dalam perbicaraan seperti tidak membenarkan bukti baharu didengar, saksi baharu disoal balas dan kertas penghakiman bocor sebelum keputusan rasmi yang menyebabkan Najib dihantar ke penjara tanpa representasi.

Merit rayuan Mahkamah Persekutuan juga tidak didengar seperti disebut oleh Tan Sri Rahman Sebli semasa penghakimannya yang tidak bersetuju, “pemohon langsung tidak didengari. Pemohon berada dalam ketidakadilan yang besar dan besar” dan dengan itu, “keputusan yang betul ialah Najib harus dibebaskan serta-merta”.

“Kesemua pelanggaran ini membawa kepada persepsi bahawa terdapat kecuaian keadilan yang serius dalam perbicaraan DSN dan ia mesti diperbetulkan.

“Kini Rahman Sebli bukan hakim biasa. Beliau adalah ketua hakim Sabah dan Sarawak dan merupakan pengerusi panel semakan SRC Najib apabila beliau mengucapkan kata-kata itu,'” kata Nooryana Najwa.

Beliau berkata demikan dalam temubual dengan portal berita The Vibes yang disiarkan hari ini.

Tambahnya, penerangan telah dilakukan sepanjang empat tahun lalu dengan pihaknya meluangkan masa menjelaskan kes perundangan Najib kepada orang ramai titik demi titik dan ia masih dilakukan hingga hari ini.

Tambah beliau, ketidakpercayaan rakyat bahawa Najib bersalah bermula dengan terhadap tuduhan yang dilemparkan kepada Najib.

“Secara mudahnya, ayah saya bukanlah seorang ‘pencuri’. Sebagai contoh, jika anda melihat kes SRC, DSN didakwa kerana memberi RM42 juta kepada badan kebajikan walaupun dana telah diluluskan dan dibayar oleh SRC untuk tujuan sumbangan melalui Ihsan Perdana.

“Adalah tidak logik untuk beliau didakwa kerana memperoleh RM42 juta empat setengah tahun selepas didakwa menyalahgunakan kuasa dengan bersidang dalam mesyuarat Kabinet yang memutuskannya tetapi bukan beliau yang mengesyorkan atau mencadangkannya.

“Orang lain buat dan terdapat dakwaan bahawa seseorang itu telah menerima lebih RM65 juta daripada Jho Low.

“Tidak ada pencuri yang akan secara terang-terangan menyimpan ‘samun dicuri’ dalam akaun banknya terutamanya jika beliau adalah perdana menteri yang sedang bersidang dan telah meminta BNM dan Ambank memantau akaun banknya,” katanya.

Menurut beliau, kesilapan terbesar Najib ialah seperti ramai orang yang sibuk, dia tidak menguruskan akaun banknya secara langsung.

Najib bergantung kepada orang lain yang akhirnya boleh dilihat dalam perbicaraan, terdapat pelbagai percubaan telah dikompromi dan ‘dibayar oleh Jho Low’. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.