Serangan roket ke atas Hospital Arab Al-Ahli mencetuskan protes di seluruh dunia. Foto CGTN America

GAZA – Sekurang-kurangnya 471 orang terbunuh akibat letupan di sebuah hospital di Bandar Gaza pada malam Selasa.

Penduduk Palestin mendakwa serangan udara itu dilakukan oleh tentara Israel tetapi dinafikan.

Tentera Israel pula mendakwa, letupan itu disebabkan oleh pelancaran roket yang gagal oleh kumpulan pejuang Jihad Islam Palestin.

BBC yang berada di lokasi kejadian mendapati tilam berlumuran darah berselerak di halaman Hospital Arab Al-Ahli, bersama-sama pakaian dan harta benda peribadi yang ditinggalkan dalam keadaan huru-hara.

Suasana panik, dengan orang ramai bergelut untuk memahami apa yang berlaku di hospital – tempat yang sepatutnya dilindungi di bawah undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

“Kami meninggalkan rumah kami untuk datang ke sini.

“Kami fikir ia akan selamat (di hospital), tetapi kemudian ia dibom,” kata seorang wanita yang terselamat daripada letupan.

Di tempat parkir berdekatan pula terdapat bangkai kereta yang terbakar manakala bangunan-bangunan di sekelilingnya juga rosak.

Doktor berkata, Hospital Arab Al-Ahli menjadi tumpuan ribuan penduduk Gaza berlindung sejak Jumaat lalu.

Mereka melarikan diri ke hospital berkenaan selepas tentera Israel memberitahu orang awam supaya mengosongkan utara Semenanjung Gaza kerana ia meningkatkan serangan udaranya ke atas kumpulan Hamas.

Mereka yang berada di halaman hospital adalah golongan warga emas dan dan individu yang tidak dapat pergi ke selatan kerana tidak mempunyai akses kepada pengangkutan.

Seorang saksi memberitahu memberitahu BBC mereka sedang duduk di atas tanah apabila kawasan itu digegarkan oleh letupan besar.

Orang ramai dari seluruh Semenanjung Gaza tidak lama kemudian tiba di tempat kejadian untuk membantu, katanya.

Mereka mengumpul mayat dan mula memindahkan orang yang cedera.

Mangsa yang mengalami kecederaan serius dibawa pergi dengan motosikal, manakala mereka yang kurang cedera terpaksa berjalan kaki ke hospital Shifa, yang kira-kira 3 kilometer jauhnya.

Seorang lagi lelaki berkata, dia mendengar sesuatu sebelum letupan tetapi tidak tahu apa.

Dia kini kembali ke hospital itu kerana tiada pilihan lain.

“Ke mana lagi kita boleh pergi? Adakah kita akan melalui seperti tahun 1948?” dia bertanya, merujuk kepada perang Arab-Israel pertama, apabila ratusan ribu rakyat Palestin terpaksa atau melarikan diri dari rumah mereka.

Walaupun status mereka dilindungi, 20 hospital di utara, termasuk Al-Ahli Arab, telah menerima arahan untuk memindahkan pesakit dan kakitangan mereka, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Agensi PBB berkata, arahan itu mustahil untuk dilaksanakan, memandangkan keadaan semasa yang tidak selamat apatah lagi keadaan kritikal dengan ramai pesakit, kekurangan ambulans, dan kekurangan katil di tempat lain.

Situasi ini akan “memburukkan lagi bencana kemanusiaan dan kesihatan penduduk Palestin. – MalaysiaGazette