Malaysia dan Singapura bersetuju untuk menangguhkan pelaksanaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) sehingga ke suatu tempoh yang akan ditetapkan.
Gambar hiasan.

Malaysia dan Singapura menikmati hubungan yang melangkaui politik masa kini. Kedua-dua negara terletak di sepanjang Selat Melaka yang sangat strategik dan penting.

Pelabuhan Malaysia dan Singapura menghantar sebahagian besar daripada AS$6.17 trilion perdagangan yang merentasi Lautan Hindi.

Selain itu, menurut Tinjauan Pembangunan Persatuan Negara-Negara Tenggara (ASEAN), jumlah gabungan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ASEAN, kumpulan serantau 10 negara Asia Tenggara, secara efektif merupakan ekonomi kelima terbesar di dunia bernilai AS$3.2 trilion pada 2019, dan dijangka berkembang menjadi yang keempat terbesar menjelang 2030.

Malaysia dan Singapura, bersama-sama, menyumbang hampir satu perempat daripada jumlah nilai ini dan dianggap sebagai nadi kepada trajektori pertumbuhan ekonomi ini bagi wilayah 700 juta ini penduduk.

Perkongsian ekonomi Malaysia-Singapura disokong oleh perdagangan. Masing-masing adalah rakan kongsi kedua terbesar dengan perdagangan bersama melebihi AS$110 bilion. Selain itu, Singapura adalah pelabur asing kedua terbesar di Malaysia, dengan jumlah pelaburan lebih AS$12 bilion pada 2021.

Dan, gabungan KDNK kedua-dua ekonomi itu dijangka mencecah AS$1.15 trilion menjelang 2027.

Terdapat penekanan yang lebih besar pada kerjasama serantau, terutamanya dengan anjakan geopolitik baru-baru ini. Malaysia-Singapura harus bersedia untuk mendapat keuntungan daripada perubahan susunan global ini, terutamanya sebagai pintu masuk ke ASEAN apabila ia bersiap sedia untuk menjadi blok ekonomi serantau keempat terbesar di dunia.

Kedua-dua negara menawarkan pangkalan infrastruktur yang sangat baik dan kumpulan profesional muda yang terlatih, memberikan peluang on-shoring yang sangat baik untuk syarikat-syarikat multinasional yang berpindah ke rantau ini.

Tambahan pula, ASEAN dijangka menyaksikan pertumbuhan 10-12% pada tahun-tahun akan datang, khususnya AS$2 trilion yang dijana daripada prospek pembinaan dan infrastruktur, produk pengguna, farmaseutikal, penjagaan kesihatan dan sektor e-dagang digital.

Malaysia dan Singapura juga berada dalam kedudukan unik untuk memainkan peranan utama dalam sektor pertumbuhan tertentu ini.

Pada Januari 2023, Malaysia dan Singapura bersetuju untuk bekerjasama secara khusus dalam ruang ekonomi digital dan hijau. Ini akan menyaksikan kedua-duanya bersama-sama meneroka penyelesaian karbon rendah, khususnya, projek penangkapan hidrogen dan karbon, penggunaan dan penyimpanan.

Ia juga sepatutnya melihat pelaburan selanjutnya dalam bidang pembayaran elektronik dan kemudahan perdagangan digital yang pastinya akan memanfaatkan kumpulan besar perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) di kedua-dua negara. Ekosistem perniagaan di kedua-dua negara menyediakan platform yang ideal bagi PKS ini untuk layak menerima prasyarat yang ditetapkan untuk disepadukan ke rantaian bekalan serantau dan global.

Malaysia menawarkan Singapura kawasan pedalaman dengan kawasan daratan yang mencukupi untuk menerokai prospek pertanian maju yang kini pantas menjadi sektor pertumbuhan utama. Keselamatan makanan adalah seruan yang jelas oleh semua negara anggota pada Sidang Kemuncak ASEAN yang diadakan di Indonesia pada September 2023.

Ini disebabkan konflik Rusia-Ukraine yang berpanjangan dan krisis lain di seluruh dunia. Malaysia juga menawarkan Singapura akses kepada sumber tenaga yang boleh dipercayai dan sumber semula jadi yang banyak yang boleh dieksport semula melalui Singapura.

Singapura, dalam era pasca-Covid, memulakan program bercita-cita tinggi untuk meningkatkan pengeluaran keperluan pemakanan keseluruhannya daripada 10 peratus sekarang kepada lebih 30 peratus menjelang 2030. Dengan usaha ini, ia pantas menjadi hab teknologi pertanian makanan . Sebaik-baiknya, ini akan menjadi satu lagi bidang utama untuk mewujudkan usaha sama tambahan antara kedua-dua negara.

Selain itu, Singapura, dengan pasaran kewangannya yang cair, menawarkan peluang yang luas untuk syarikat yang ingin berkembang. Ini telah menjadi lebih kritikal dengan syarikat yang ingin berkembang pesat di seluruh ASEAN.

Malaysia dan Singapura harus meneroka potensi usaha sama antara pasaran kewangan kedua-dua ekonomi. Penciptaan usaha niaga sedemikian pada asasnya boleh menambah jisim kritikal pelabur yang memacu kecairan keseluruhan dan saiz modal pasaran ini.

Melangkah ke hadapan, Malaysia dan Singapura harus terlibat semula dalam rangkaian kereta api berkelajuan tinggi yang pertama kali dicadangkan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak.

Projek bercita-cita tinggi ini akan menjadi rangkaian kereta api berkelajuan tinggi rentas sempadan yang pertama seumpamanya dan akan menyediakan cara tambahan untuk berulang-alik antara Kuala Lumpur dan Singapura. Jelas sekali ia mempunyai potensi untuk menambah kerancakan aliran perdagangan dan pelaburan antara negara jiran.

Satu bidang kerjasama tambahan antara jiran ini mungkin dalam ruang penerbangan yang lebih luas. Walaupun kedua-dua Malaysia dan Singapura telah bersaing dalam ruang ini sejak 50 tahun lalu, dengan peralihan perdagangan semasa dan penjajaran serantau, ia mungkin masa yang sesuai untuk mempertimbangkan pendekatan kolaboratif untuk sekali lagi menguasai sektor itu.

Pemain penerbangan Malaysia boleh mewujudkan skala teras dengan bekerjasama dengan rakan sejawatan mereka di Singapura. Begitu juga, mungkin terdapat sinergi yang jelas antara lapangan terbang dari kedua-dua negara yang membolehkan hab yang luas untuk operasi penerbangan yang boleh menguasai rantau ASEAN.

Terutamanya pelbagai projek lapangan yang belum dan sudah dibangunkan, perluasan lapangan terbang sedia ada, yang dijalankan oleh jiran ASEAN, sekali gus memantapkan potensi perniagaan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih rentas sempadan (MRO.

Ini akan menjadi laluan untuk dimanfaatkan oleh bakat-bakat berkelayakan sedia ada di kedua-dua negara mencari pekerjaan di tempat lain di dunia.

Pemusatan Malaysia dan Singapura kepada pasaran ASEAN di samping perdagangan Indo-Pasifik yang melalui pelabuhan kolektif hanya membuktikan kedudukan strategik unik mereka di rantau ini.

Kerjasama pelbagai serampang yang berterusan antara kedua-dua negara akan memberi banyak potensi bukan sahaja sebagai prospek pertumbuhan yang saling menjamin tetapi peluang tambahan kepada rantau ini secara keseluruhan. – MalaysiaGazette