Mohd Ashraf Mustaqim

KUALA LUMPUR – Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perikatan Nasional (PN) mendesak kerajaan menjelaskan maksud sebenar larangan ‘don’t’ bernombor enam dalam Minggu Solidariti Palestin di sekolah.

ADUN Kota Siputeh, Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir berkata, kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) perlu menjawab maksud sebenar larangan ‘Jangan Hanya Menonjolkan Prespektif Satu Pihak’ dalam tujuh dont’s untuk dipatuhi sepanjang penganjuran minggu solidariti tersebut.

“Kerajaan Madani kena jawab, apa maksud ‘Dont’s nombor 6, jangan hanya menonjolkan prespektif satu pihak?. Apakah maksud ‘gambaran berimbang tentang situasi’ pada penjelasan point 6.

“Apa normalisasi kononnya atas nama kemanusiaan yang nak dibawa? Takkan nak cakap dan asuh kata: “Kesian Israel, punca Israel jajah Palestin tak salah, kan ada sejarah kerema juga berasal dari situ, maka Paletin salah la, pi serang. Lagu tu ka?

“Memalukan dan jijik” katanya hari ini.

Dalam Facebook Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek beliau menyenaraikan apa yang boleh dilakukan (do) dan apa yang tidak boleh dilakukan (don’t) dalam penganjuran minggu solidariti tersebut.

Pada garis panduan di bawah perkara yang didak boleh dilakukan (don’t) pada Minggu Solidariti Palestin ialah jangan hanya menonjolkan perspektif satu pihak, walaupun tujuan adalah untuk solidariti kepada Palestin, cuba untuk memberikan gambaran yang berimbang tentang situasi.

Kementerian Pendidikan Malaysia menganjuran Minggu Solidariti Palestin pada 29 Oktober hingga 3 November ini bertujuan mendidik nilai-nilai manusiawi, termasuk hak asasi manusia dan sifat ihsan, dalam kalangan pelajar.

Selain sekolah, arahan itu juga melibatkan kolej vokasional, kolej matrikulasi dan Institut Pendidikan Guru (IPG) di seluruh negara. – MalaysiaGazette