Mahmoud Abbas

RAMALLAH – Presiden Palestin Mahmoud Abbas mengecam Amerika Syarikat (AS) kerana menggunakan kuasa vetonya untuk menyekat resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menggesa gencatan senjata segera di Gaza.

Beliau menggambarkan tindakan itu tidak bermoral dan meminta Washington bertanggungjawab atas pertumpahan darah kanak-kanak dan wanita Palestin, serta rakan sejenayah dengan Israel dalam jenayah genosid.

Agensi berita rasmi Palestin Wafa melaporkan kenyataan Abbas yang menyifatkan pendirian AS sebagai agresif dan tidak bermoral, pelanggaran terang-terangan terhadap semua nilai dan prinsip manusia.

Abbas menganggap AS “bertanggungjawab atas pertumpahan darah kanak-kanak, wanita, dan orang tua Palestin di Gaza di tangan pasukan pendudukan, mengaitkan ini dengan sokongan memalukan AS untuk pendudukan dan pencerobohan kejam Israel terhadap rakyat Palestin”.

Beliau menggariskan bahawa “Palestin akan mengambil pendirian tegas terhadap semua tindakan ini, dengan menegaskan dasar AS menjadikannya bersubahat dalam jenayah pembunuhan beramai-ramai, pembersihan etnik, dan jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza, Tebing Barat, dan Baitulmaqdis,” menurut agensi berita itu.

Pada hari Jumaat, AS menggunakan kuasa veto resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menggesa gencatan senjata segera untuk menghentikan pertumpahan darah di Semenanjung Gaza, ketika jumlah kematian terus meningkat.

Teks itu, yang ditaja bersama oleh hampir 100 negara anggota PBB, mendapat sokongan 13 anggota Majlis Keselamatan. UK, juga ahli majlis tetap yang mempunyai kuasa veto, berkecuali.

Ini adalah kali kedua Washington menggunakan kuasa vetonya untuk menyekat resolusi Majlis Keselamatan ke atas Gaza.

Kali pertama berlaku pada November apabila AS memveto resolusi yang dicadangkan oleh Brazil yang menggesa gencatan senjata kemanusiaan di kawasan yang dikepung itu.

Negara Arab dan Islam mengkritik AS kerana menggunakan kuasa vetonya terhadap resolusi itu.

Menurut agensi berita Wafa, Presiden Palestin itu memberi amaran bahawa dasar Amerika terhadap Israel “telah menjadi bahaya kepada dunia dan ancaman kepada keamanan dan keselamatan antarabangsa”.

Beliau menggesa masyarakat antarabangsa untuk “mencari penyelesaian untuk menamatkan perang pembunuhan beramai-ramai Israel di wilayah Palestin yang diduduki, khususnya di Gaza, sebelum krisis berbahaya ini memuncak menjadi perang agama yang mengancam seluruh dunia”.

Sejak 7 Oktober, tentera Israel telah melancarkan perang yang dahsyat di Semenanjung Gaza, membunuh 17,700 orang, 70% daripadanya adalah kanak-kanak dan wanita, dan mencederakan 48,780 yang lain.

Selain kemusnahan infrastruktur besar-besaran, yang disifatkan oleh Palestin sebagai bencana kemanusiaan yang belum pernah berlaku sebelum ini. – Agensi

1 Komen

  1. bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah saya mengentahui segala sesuatu disembunyikan robb ku maha benar (Allah) dekat urat leher ku sebagai hamba abdi mengabdi bagi sesembahan ku maha pemurah lagi maha mengasihani (Allah)saya tahu setiap disembunyikan Barat walaupun Barat tidak menceritakan kejahatan kejahatan ia lakukan saya tahu dari maha suci lagi maha perkasa (Allah) Sesungguhnya Allah swt lebih suka dekat hambanya berlaku jujur benar lisan perkataan ia sampaikan

Comments are closed.