Foto di media sosial yang menunjukkan operasi yang dilakukan tentera Israel

Israel mendakwa tenteranya telah sampai ke kawasan paling selatan Khan Younis, ketika rejim zionis itu meluaskan operasi mereka di bandar kedua terbesar di Semenanjung Gaza.

Tentera Israel mendakwaa berpuluh-puluh pejuang Palestin dari Hamas telah terbunuh dalam “pertempuran jarak dekat”.

Kumpulan bersenjata juga melaporkan pertempuran di kawasan itu, manakala pegawai kesihatan berkata, 172 orang telah terbunuh di seluruh Gaza.

Sementara itu, Presiden Israel berharap ubat-ubatan yang dihantar ke semenanjung itu akan sampai kepada tebusan Israel.

Qatar pada malam Rabu berkata, bekalan telah tiba melalui lintasan sempadan dengan Mesir, bersama-sama dengan penghantaran bantuan kemanusiaan untuk orang awam Palestin, di bawah perjanjian yang telah menjadi perantara antara Israel dan Hamas.

Jurucakap Kementerian Luar Qatar memberitahu CNN pada hari Khamis bahawa terdapat kemungkinan ubat-ubatan itu telah sampai kepada tebusan, tetapi sukar untuk mengesahkan kerana komunikasi hampir terputus.

Majid al-Ansari juga berkata, pihak berkuasa kesihatan Palestin telah ditugaskan untuk menyerahkan ubat itu, bukannya melalui perantara neutral seperti Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC).

“Situasi keselamatan sememangnya tidak mudah. Amat sukar untuk melibatkan Palang Merah atau mana-mana organisasi lain pada masa ini,” tambahnya.

ICRC juga menyatakan “mekanisme yang dipersetujui tidak melibatkan ICRC dalam memainkan mana-mana bahagian dalam pelaksanaannya”.

Ubat-ubatan itu sepatutnya dihantar kepada kira-kira 45 daripada lebih 100 tebusan Israel di Gaza, yang dilaporkan menghidap penyakit kronik atau memerlukan ubat lain untuk menyelamatkan nyawa.

Hamas menjadikan kira-kira 250 orang sebagai sebagai tebusan dan membunuh 1,300 yang lain ketika melakukan serangan rentas sempadan yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel selatan pada 7 Oktober 2023.

Lebih 24,600 orang terbunuh di Gaza sejak tentera Israel melancarkan kempen udara dan darat secara besar-besaran sebagai tindak balas, menurut kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas. – Agensi