Orang ramai menangkap suspek yang dipercayai terlibat dalam melepaskan tembakan di stesen kereta api Union Station.

KANSAS – Seorang maut dan 21 orang lagi cedera dalam kejadian tembakan di Missouri pada penghujung perarakan kemenangan Super Bowl Ketua-Ketua Bandar Kansas.

Pasukan perubatan berkata, mereka merawat 15 mangsa yang dalam keadaan boleh mengancam nyawa.

Sebuah hospital pula mengesahkan sembilan kanak-kanak adalah antara yang cedera.

Polis berkata, mereka telah menahan tiga suspek berkaitan tembakan itu.

Tembakan dilepaskan di barat Stesen Union, stesen kereta api di pusat bandar Kansas City, yang berhampiran dengan ribuan peminat yang telah berkumpul untuk perarakan kemenangan pada hari Rabu.

Perarakan itu berakhir di luar Union Station sekitar jam 2 petang waktu tempatan dan laporan media tempatan mengatakan pemain Kansas City Chiefs masih berada di atas pentas ketika tembakan pertama kali dilepaskan.

Tembakan itu menyebabkan orang ramai termasuk Datuk Bandar Kansas dan ahli keluarganya, berlari mencari perlindungan.

Lebih 800 pegawai polis sudah berada di tempat kejadian untuk memantau perarakan termasuk di atas bangunan untuk memastikan keselamatan mereka yang datang menyaksikan perarakan itu.

Ketua Polis Kansas City, Stacey Graves berkata, pihaknya telah bertindak segera selepas tembakan berlaku.

Pada sidang akhbar pada hari Rabu, Ketua Graves mengesahkan seramai 22 orang telah terkena tembakan, seorang daripada mereka maut dan tiga individu telah ditangkap.

Hospital tempatan memaklumkan pihaknya juga merawat mangsa yang tidak ditembak tetapi cedera dalam rempuhan mengejut susulan tembakan itu.

Dalam pada itu, pegawai undang-undang memberitahu CBS News, tembakan itu berpunca daripada pertengkaran yang bertukar menjadi ganas.

Polis berkata, mereka masih menyiasat motif dan merayu saksi atau sesiapa yang mempunyai maklumat untuk tampil. – Agensi