Para penunjuk perasaan membawa bendera Palestin di hadapan ICJ. Foto Anadolu.

THE HAGUE – Sekumpulan penunjuk perasaan membakar bendera Israel di hadapan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) ketika pendengaran awam mengenai tindakan Israel di Palestin bermula pada Isnin.

Salah seorang penunjuk perasaan dilihat dalam telah menurunkan bendera dari tingkap kereta ketika kenderaan itu dipandu oleh penunjuk perasaan.

Bendera itu kemudian dibakar oleh penunjuk perasaan, lapor agensi berita Anadolu.

Perbicaraan awam bermula berikutan permintaan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mendapatkan pendapat dan nasihat mengenai akibat undang-undang yang timbul daripada dasar dan tindakan Israel di wilayah Palestin yang diduduki, termasuk timur Baitulmaqdis.

Resolusi Perhimpunan Agung meminta ICJ untuk menentukan akibat undang-undang “yang timbul daripada pencabulan berterusan oleh Israel terhadap hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri,” dan “daripada menerima pakai undang-undang dan langkah-langkah diskriminasi yang berkaitan.”

Sekurang-kurangnya 50 negara akan mengemukakan hujah mereka berhubung kesahihan atau sebaliknya berhubung pendudukan Israel di wilayah Palestin, menurut mahkamah.

Afrika Selatan membawa kes pembunuhan beramai-ramai terhadap Israel kepada ICJ pada akhir Disember dan memintanya langkah kecemasan untuk menamatkan pertumpahan darah di Gaza yang menyebabkan lebih 29,000 rakyat Palestin telah terbunuh sejak 7 Oktober 2023.

Mahkamah pada 26 Januari mengarahkan Israel untuk mengambil “semua langkah dalam kuasanya” untuk menghalang tindakan pembunuhan beramai-ramai di Gaza tetapi gagal untuk mengarahkan gencatan senjata.

Ia juga mengarahkan Israel untuk mengambil langkah “segera dan berkesan” untuk membolehkan penyediaan perkhidmatan asas dan bantuan kemanusiaan yang sangat diperlukan di Semenanjung Gaza.

Walaupun mendapat bantahan antarabangsa, Israel kini merancang pencerobohan darat ke atas Rafah, yang menempatkan kira-kira 1.4 juta pelarian.- Agensi