Pencemaran udara di India semakin serius. Foto: The Telegraph

BERN – New Delhi adalah ibu kota paling tercemar di dunia pada 2023, menurut IQAir, sebuah kumpulan pemantau kualiti udara yang berpangkalan di Switzerland.

India, di mana New Delhi adalah ibu negara, juga disenaraikan sebagai negara ketiga paling tercemar di dunia selepas Bangladesh dan Pakistan.

Udara negara itu bertambah buruk sejak 2022, apabila ia merupakan negara kelapan paling tercemar.

Malah, katanya, pencemaran udara adalah masalah serius di beberapa bandar di India.

Pakar mengatakan perindustrian pesat ditambah dengan penguatkuasaan undang-undang alam sekitar yang lemah telah memainkan peranan dalam peningkatan pencemaran di negara tersebut.

India telah melihat banyak pembangunan dalam beberapa dekad yang lalu, tetapi peraturan perindustrian yang lemah bermakna kilang tidak mengikut langkah kawalan pencemaran.

Bahkan, projek pembinaan pesat juga telah menyumbang kepada peningkatan tahap pencemaran.

Laporan oleh IQAir itu berkata, paras purata pencemaran India – zarah halus yang boleh menyumbat paru-paru dan menyebabkan pelbagai penyakit – ialah 54.4 mikrogram setiap meter padu.

Di peringkat global, udara yang mempunyai 12 hingga 15 mikrogram setiap meter padu PM2.5 dianggap selamat untuk bernafas, manakala udara dengan nilai melebihi 35 mikrogram setiap meter padu dianggap tidak sihat.

Indeks Kualiti Udara, adalah berdasarkan pengukuran bahan partikulat ( PM2.5 dan PM 10)

Kualiti udara New Delhi adalah lebih teruk daripada kualiti udara keseluruhan India dengan bandar raya itu mempunyai bacaan PM2.5 sebanyak 92.7 mikrogram setiap meter padu.

Bandar raya itu juga bergelut dengan udara buruk sepanjang tahun, tetapi udara menjadi sangat toksik semasa musim sejuk disebabkan pelbagai faktor, termasuk pembakaran sisa tanaman oleh petani di negeri berhampiran, pelepasan industri dan kenderaan, kelajuan angin rendah dan mercun pecah semasa perayaan.

Tahun lepas, kerajaan menutup sekolah dan kolej selama beberapa hari berturut-turut kerana udara beracun.

Sementara itu, bandar Beguserai di utara India dan bandar Guwahati di timur laut disenaraikan sebagai dua bandar paling tercemar di dunia.

Hanya tujuh negara yang memenuhi garis panduan tahunan PM2.5 Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), iaitu purata tahunan 5 mikrogram setiap meter padu atau kurang.

Ini termasuk Australia, New Zealand, Iceland dan Finland.

Menurut IQAir, data ini dikumpulkan daripada lebih 30,000 stesen pemantauan kualiti udara yang terletak di 134 negara, wilayah dan wilayah. – Agensi