ANKARA – Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengecam sekeras-kerasnya larangan tentera Israel terhadap ribuan rakyat Palestin untuk beribadah di Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur dengan menyerang mereka.

Dalam satu kenyataan, OIC mengecam serangan terhadap jemaah Palestin menggunakan bom tangan gas pemedih mata dan penahanan ratusan yang menuju ke masjid berkenaan untuk solat Jumaat.

OIC menyifatkan sekatan dan serangan sedemikian “satu pelanggaran terang-terangan semua undang-undang dan norma antarabangsa”.

Blok Islam itu menggesa “masyarakat antarabangsa untuk memikul tanggungjawabnya mewajibkan Israel menghentikan semua pelanggaran berulang terhadap kebebasan beribadat dan mencemarkan tapak suci sambil menekankan keperluan untuk mengekalkan status sejarah dan undang-undang di Al -Masjid Aqsa”.

Israel telah menyekat akses jemaah Palestin ke Masjid Al-Aqsa di tengah-tengah ketegangan semakin meningkat di Tebing Barat yang diduduki berikutan serangan berterusan tentera Israel di Semenanjung Gaza yang telah menyebabkan lebih 33,000 orang terbunuh.

Masjid Al-Aqsa adalah tapak ketiga paling suci di dunia untuk umat Islam.

Orang Yahudi memanggil kawasan itu sebagai Gunung Kuil, mengatakan ia adalah tapak dua kuil Yahudi pada zaman dahulu.

Israel menduduki Baitulmaqdis Timur, yang mana Al-Aqsa terletak, semasa Perang Arab-Israel 1967.

Ia menggabungkan seluruh bandar pada tahun 1980, dalam satu langkah yang tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa. – Agensi