TEL AVIV – Bukan sahaja makanan dan barangan, penyelidik Israel turut berhadapan dengan boikot antarabangsa terutama dari Eropah yang menyaksikan kerjasama menurun sejak 7 Oktober tahun lalu.

Laporan yang dikeluarkan Kementerian Inovasi, Sains dan Teknologi Israel menunjukkan penurunan mendadak dalam kesediaan penyelidik akademik dari beberapa negara Eropah untuk bekerjasama dengan rakan sejawatan dari Israel.

Menurut The Times of Israel, antara negara yang mengetuai boikot itu ialah Norway, Denmark, Finland, Sweden, Iceland dan Ireland.

Turut dalam senarai itu ialah Itali, yang mempunyai sejarah kerjasama akademik yang panjang dan penting dengan Israel, serta Belgium, pemimpin dalam komuniti penyelidikan Eropah.

Menurut ringkasan laporan yang diterbitkan Khamis oleh berita Channel 13, 38 peratus penyelidikan Israel dijalankan dengan kerjasama ahli akademik Eropah, dengan 2023 mencapai tahap kerjasama tertinggi dalam sejarah Israel.

Walau bagaimanapun, sejak 7 Oktober dan permulaan perang yang dicetuskan oleh serangan Hamas, terdapat pengurangan dalam pembiayaan usaha penyelidikan bersama, serta lebih sedikit pertukaran ahli akademik Israel dan Eropah.

Akses kepada makmal dan infrastruktur penyelidikan di Eropah kini lebih terhad untuk warga Israel. Di samping itu, penyertaan Israel dalam persidangan profesional telah dibatalkan atau dihalang oleh penganjur.

Boikot terutamanya, tetapi tidak secara eksklusif, menjejaskan penyelidikan dalam bidang perubatan, biologi, fizik, angkasa dan sains komputer.

Pada Disember lalu akhbar Israel menyiarkan artikel tentang kebimbangan boikot mengenai lawatan perpaduan oleh delegasi dari Max Planck Society, organisasi penyelidikan bukan universiti terkemuka di Jerman yang terdiri daripada 85 institut berbeza.

Dua bulan selepas perang, Presiden Max Planck Society, Patrick Cramer berkata, bahawa beberapa rakan sekerja Israelnya telah berkongsi bahawa sejak 7 Oktober, mereka telah dijauhi oleh kolaborator antarabangsa, penganjur persidangan dan penerbitan penyelidikan penting.

Pada bulan November, The Marker melaporkan bahawa perasaan terpendam yang wujud sebelum ini terhadap Israel dalam kalangan penyelidik antarabangsa telah meletus.

Artikel itu memetik Prof. Rivka Carmi, bekas presiden Universiti Ben-Gurion dan ketua Sains Luar Negara, sebuah organisasi yang menyokong saintis Israel yang bekerja dan belajar di luar negara.

Beliau berkata, kajian yang melibatkan penyelidik Israel telah ditolak untuk semakan rakan sebaya dan universiti dan institut di luar negara enggan melihat riwayat hidup Israel yang dikemukakan untuk kemungkinan pengambilan dan kemajuan kerjaya.

Dr. Udi Sommer, seorang profesor bersekutu di jabatan sains politik di Universiti Tel Aviv dan kini seorang felo penyelidik di Kolej John Jay dari Universiti Bandar New York, memberitahu The Marker bahawa dia telah berhadapan dengan penyelidik yang telah memutuskan hubungan dengan Israel dan rakan sekerja Israel.

“Ini mengecewakan secara emosi, dan di peringkat profesional, ini membimbangkan. Israel perlu merangka strategi untuk menangani krisis semasa dan meramalkan yang seterusnya,” katanya.

Prof. Ido Wolf, pengarah bahagian onkologi di Hospital Ichilov dan ketua Sekolah Perubatan Universiti Tel Aviv, memberitahu laman berita Ynet bahawa dia amat bimbang dengan kesan boikot – tersembunyi atau tidak – ke atas perubatan Israel, farmasi dan kesihatan pesakit.

Wolf berkata, beliau meramalkan masalah besar jika pelabur antarabangsa berhenti melabur dalam teknologi perubatan dan bioteknologi Israel.

Hanya mengambil masa yang singkat selepas meletusnya perang untuk dia menyedari syarikat farmasi yang biasanya bekerjasama dengan saintis Israel dan bersaing untuk mendaftarkan pesakit Israel dalam ujian klinikal, dengan mengemukakan alasan mengapa tidak.

Awal bulan ini, majalah hujung minggu Haaretz menyiarkan artikel berdasarkan testimoni 60 penyelidik Israel dari semua bidang. Pengalaman mereka meringkaskan apa yang dihadapi oleh ramai rakan sekerja Israel mereka sejak 7 Oktober.

Mereka memberitahu rakan sekerja antarabangsa secara tiba-tiba menamatkan komunikasi dan memberikan setiap alasan yang mungkin untuk berbuat demikian.

Beberapa mesej ditulis dalam istilah yang nampaknya bertujuan untuk mengelakkan kesalahan yang keterlaluan, seperti “Ini bukan masa yang sesuai untuk menjemput pensyarah Israel,” “Ini adalah situasi yang tidak selesa, tetapi kerajaan tidak membenarkan orang Israel menyertai persidangan itu” dan “Saya tidak dapat bekerjasama dengan mana-mana institusi Israel sekarang.”

Yang lain tidak menyembunyikan pendirian anti-Israel dan anti-Zionis dalam mesej seperti, “Saya tidak lagi boleh dihubungkan dengan institusi yang komited kepada Zionisme,” “Oleh kerana kekejaman yang dilakukan oleh Israel, beribu-ribu profesor menyeru untuk menyekat semua kerjasama, ” “Saya tidak berasa selesa bekerja dengan rakyat negeri yang melakukan jenayah perang” dan “Pelajar kami menuntut daripada kami supaya kami berhenti menyokong pembunuhan beramai-ramai.”

Penyelidik kanan memberitahu Haaretz bahawa mereka tidak pernah menghadapi situasi seperti sekarang semasa kerjaya mereka. Ia mungkin lebih menjengkelkan bagi ahli akademik yang lebih muda yang cuba memantapkan diri mereka.

Seorang penyelidik muda dalam sains sosial dilaporkan cuba menahan diri daripada menangis ketika dia memberitahu Haaretz bahawa dia melihat kerjayanya merosot.

“Saya melabur 20 tahun pengajian dalam bidang saya,” katanya. “Tetapi sekarang masa depan saya kelihatan sangat terhad. Hubungan dengan penyelidik Israel telah menjadi tidak sah.-Agensi