KUALA LUMPUR – Google telah mengesahkan komitmennya untuk melabur sejumlah AS$2 bilion (RM9.4 bilion) bagi menempatkan pusat data Google pertama dan rantau Google Cloud di Malaysia .

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) berkata, pelaburan itu akan menyokong 26,500 pekerjaan merentas pelbagai sektor di Malaysia termasuk dalam penjagaan kesihatan, pendidikan, dan kewangan dengan jumlah keseluruhan impak ekonomi bernilai RM15.04 bilion (AS$3.2 bilion).

Rantau awan Malaysia akan menyertai 40 wilayah dan 121 zon yang sedang beroperasi di seluruh dunia untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk perkhidmatan awan secara tempatan dan global, serta program literasi kecerdasan buatan (Al) untuk pelajar dan pendidik Malaysia.

Pengumuman ini dibuat selepas beberapa siri penglibatan yang difasilitasi oleh MITI melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Presiden dan Ketua Pegawai Pelaburan, dan Ketua Pegawai Kewangan Alphabet dan Google, Ruth Porat,

Memorandum Persefahaman turut ditandatangani antara rakyat Malaysia Lembaga Pembangunan Pelaburan (MIDA) dan Google pada 14 November 2023.

Komitmen terbaharu oleh sebuah lagi gergasi teknologi global ke Malaysia merupakan satu perkara penting peristiwa penting dalam visi Kerajaan Madani untuk menarik lebih ramai pelabur digital ke dalam negara, bagi membantu membina ekonomi yang didayakan secara digital yang kukuh dan selamat.

MITI berkata, peningkatan kapasiti dan kebolehpercayaan pada perkhidmatan awan akan menyokong pelbagai sektor termasuk penjagaan kesihatan, pendidikan dan kewangan untuk memupuk lebih banyak lagi dunia yang terhubung dan berdaya tahan.

Menteri MITI, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz berkata, pengumuman pelaburan Google ini akan akan memajukan cita-cita digital yang digariskan dalam Baharu kami
Pelan Induk Perindustrian 2030 (NIMP 2030).

“Pusat data Google dan Google Cloud wilayah di Greater Kuala Lumpur akan memperkasakan pembuatan dan berasaskan perkhidmatan kami industri untuk memanfaatkan AI dan teknologi termaju lain untuk naik ke peringkat global
rantaian nilai, dengan anggaran impak ekonomi bernilai RM15.04 bilion.

“Kami turut mengalu-alukan rancangan Google untuk membantu membangunkan ekosistem bakat yang teguh dengan memudahkan pertumbuhan kemahiran digital, perniagaan dan kerjaya rakyat negara ini,” katanya dalam kenyataan di sini.

Tengku Zafrul menambah, pelaburan ini akan menarik akan merangsang inovasi dan memacu pertumbuhan untuk organisasi dari semua saiz.

Ruth Porat pula berkata, pusat data pertama Google dan rantau Google Cloud adalah pelaburan terbesar yang dirancang setakat ini di Malaysia, lokasi pelaburan yang membanggakan Google selama 13 tahun.

‘Pelaburan ini dibina atas perkongsian kami dengan rakyat dan Kerajaan Malaysia untuk memajukan ‘Dasar Cloud First’, termasuk keselamatan siber terbaik dalam kelasnya
piawaian,” ujar beliau.

Seterusnya, Malaysia dan Google bekerjasama untuk memajukan kerja kongsi kami untuk mewujudkan ekosistem yang menyokong inovasi dan membuka potensi transformasi digital.

Tapak pelaburan terbahau ini terletak Sime Darby Property Elmina Business Park, di Greater Kuala Lumpur.

Pusat data Google akan memperkasakan perkhidmatan digital popular Google, seperti Search, Maps, dan Workspace, juga memainkan peranan penting bagi membolehkan Google menyampaikan faedah Al kepada pengguna seluruh negara.

Apabila ia beroperasi, Malaysia akan menyertai 11 negara di mana Google telah membina dan kini mengendalikan pusat data untuk memberi perkhidmatan kepada pengguna di sekitar dunia.

Sementara itu, rantau Google Cloud, akan menyampaikan prestasi tinggi dan mengurangkan kelewatan infrastruktur awan, analitik dan perkhidmatan AI kepada perusahaan besar, syarikat permulaan, dan organisasi sektor awam, sambil mengekalkan piawaian pematuhan keselamatan dan peraturan tertinggi. – MalaysiaGazette