Seorang lelaki menonton skrin televisyen yang menunjukkan siaran berita dengan rakaman fail ujian peluru berpandu Korea Utara, di stesen kereta api di Seoul pada 30 Mei 2024. Foto AFP

SEOUL – Korea Utara melepaskan peluru berpandu balistik jarak dekat awal Khamis, kata tentera Seoul, beberapa jam selepas Pyongyang menghantar ratusan belon berisi sampah merentasi sempadan negara itu.

Ketua Turus Bersama Korea Selatan berkata, pihaknya telah mengesan pelancaran “apa yang disyaki sekitar 10 peluru berpandu balistik jarak dekat,” ditembak ke perairan timur semenanjung Korea.

Peluru berpandu itu terbang sekitar 350 kilometer (217 batu), kata JCS, sambil menambah ia sedang menganalisis butirannya bersama Amerika Syarikat dan Jepun.

Pelancaran itu adalah “provokasi yang mengancam keamanan dan kestabilan di Semenanjung Korea, tambahnya.

Pejabat Pengawal Pantai dan Perdana Menteri Jepun juga mengesahkan pelancaran itu.

Pada hari Rabu, Pyongyang menghantar belon yang penuh dengan sampah, kertas tandas dan najis haiwan yang disyaki ke Korea Selatan, dengan tentera Seoul menyelar Pyongyang kerana tindakan “kelas rendah” mereka.

Korea Utara telah memberi amaran pada hujung minggu lalu bahawa ia akan menghujani kawasan sempadan dalam “timbunan kertas buangan dan najis” untuk menghukum Seoul.

Peluru berpandu balistik itu didakwa dibedil beberapa hari selepas percubaan terbaharu Korea Utara untuk meletakkan satelit pengintip ke orbit berakhir dengan letupan di udara pada hari Isnin.

Korea Utara berkata, roket yang membawa satelit peninjau “Malligyong-1-1” meletup beberapa minit selepas dilancarkan kerana disyaki masalah enjin.

Penyiar Jepun NHK menyiarkan rakaman seperti peluru berapi di langit malam, yang kemudian meletup menjadi bola api.

Rakaman itu diambil dari timur laut China.

Meletakkan satelit peninjau ke orbit telah lama menjadi keutamaan bagi rejim Kim Jong-Un, dan ia mendakwa telah Berjaya melakukan pada November lalu selepas dua percubaan gagal tahun lalu. – Agensi