Volker Turk

GENEVA – Ketua hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa pembunuhan di Tebing Barat oleh tentera Israel segera dihentikan.

Pada hari Sabtu lalu, tentera Israel menembak mati Ahmed Ashraf Hamidat yang berusia 16 tahun dan mencederakan Mohammed Musa Al Bitar, 17, berhampiran kem pelarian Aqabat Jaber, Jericho.

Al Bitar yang parah akibat serangan itu meninggal dunia pada hari berikutnya, menurut pejabat hak asasi manusia.

Kematian mereka, bersama-sama dengan pembunuhan empat lagi rakyat Palestin oleh tentera Israel pada hari Isnin, menjadikan jumlah rakyat Palestin yang terbunuh di Tebing Barat kepada 505 sejak 7 Oktober 2023.

“Seolah-olah peristiwa tragis di Israel dan kemudian Gaza sejak lapan bulan lalu tidak mencukupi, penduduk Tebing Barat yang diduduki juga mengalami pertumpahan darah yang tidak pernah berlaku sebelum ini, hari demi hari.

“Sesungguhnya tidak dapat diduga begitu banyak nyawa telah terkorban,” kata Volker Turk dalam satu kenyataan.

Tegasnya, pembunuhan, pemusnahan dan pelanggaran hak asasi manusia yang meluas tidak boleh diterima, dan mesti dihentikan serta-merta.

“Israel bukan sahaja mesti menerima pakai tetapi menguatkuasakan peraturan penglibatan yang selaras sepenuhnya dengan norma dan piawaian hak asasi manusia yang terpakai,” ujarnya.

Beliau menegaskan, sebarang dakwaan pembunuhan yang menyalahi undang-undang mesti “secara menyeluruh dan bebas” disiasat dan mereka yang bertanggungjawab dipertanggungjawabkan.

“Pengecualian hukuman yang berleluasa untuk jenayah sebegini telah menjadi perkara biasa terlalu lama di Tebing Barat yang diduduki hingga mewujudkan persekitaran yang membolehkan lebih banyak lagi pembunuhan yang menyalahi undang-undang oleh ISF,” tambahnya yang merujuk kepada Pasukan Keselamatan Israel.

Kenyataan itu mendakwa, ISF sering menggunakan “kekuatan maut sebagai pilihan pertama” terhadap penunjuk perasaan Palestin yang membaling batu, botol pembakar, dan mercun ke arah kenderaan berperisai ISF, dalam kes di mana mereka yang ditembak “jelas tidak mewakili ancaman kepada nyawa.”

Kelaziman rakyat Palestin yang mati selepas ditembak di bahagian badan, bersama-sama dengan corak penafian bantuan perubatan kepada mereka yang cedera, mencadangkan “niat untuk membunuh yang melanggar hak untuk hidup, dan bukannya percubaan untuk meredakan situasi tegang,” katanya.

“Pengesahan kematian dan pemantauan mendalam ke atas lebih 80 kes oleh Pejabat Hak Asasi Manusia PBB menunjukkan pelanggaran konsisten undang-undang hak asasi manusia antarabangsa mengenai penggunaan kekerasan oleh ISF melalui penggunaan kekerasan maut yang tidak perlu dan tidak seimbang serta peningkatan dalam pembunuhan bersasar yang jelas dirancang. ,” kata Turk.

Beliau menambah: “Mereka juga menunjukkan penafian sistematik atau penangguhan bantuan perubatan kepada mereka yang cedera parah.”

Sejak 7 Oktober 2023, “walaupun ketiadaan permusuhan bersenjata di Tebing Barat yang diduduki,” tentera Israel telah melakukan sekurang-kurangnya 29 operasi ketenteraan, melibatkan serangan udara oleh kenderaan udara atau pesawat tanpa pemandu dan tembakan peluru berpandu darat ke kem pelarian dan kawasan lain yang padat penduduk, menurut pejabat hak asasi manusia.

Ketegangan semakin memuncak di Tebing Barat sejak Israel melancarkan serangan ketenteraan maut terhadap Semenanjung Gaza selepas serangan oleh kumpulan Hamas pada 7 Okt. 2023.

Israel dituduh melakukan “pembunuhan beramai-ramai” di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang dalam keputusan terbarunya telah mengarahkan Tel Aviv menghentikan serta-merta operasinya di Rafah di selatan Semenanjung Gaza, di mana lebih sejuta rakyat Palestin telah mencari perlindungan daripada perang. – Agensi