R.Ramasamy. -Foto AFFAN FAUZI, 21 OKTOBER 2019

KUALA LUMPUR – Pengerusi Parti Bersepakat Hak Rakyat Malaysia (Urimai), P Ramasamy mempertahankan program permohonan kewarganegaraan oleh DAP yang dijadualkan berlangsung di Johor Bahru.

Beliau yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, program yang dianjurkan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) Stulang itu  bertujuan untuk mendidik, menjelaskan dan menerangkan tentang cara memohon dokumen pengenalan diri seperti kewarganegaraan, pemastautin tetap, sijil kelahiran dan lain-lain.

“Program itu tidak bertujuan untuk menggantikan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan tidak mempunyai sebarang hubungan dengan jabatan ini.

“Saya masih ingat ketika saya adalah bekas Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, saya telah diberi kebenaran oleh kerajaan negeri untuk menubuhkan Unit Kewarganegaraan (UK) pada 2013 dengan sebilangan kakitangan untuk membantu mereka yang memerlukan dokumen pengenalan diri.

“Tujuannya adalah untuk membantu pemohon tentang cara mengisi borang permohonan dan cara menyerahkannya kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Tetapi permohonan sebenar kepada JPN adalah oleh pemohon sendiri,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, Ramasamy telah diberikan kebenaran oleh kerajaan negeri untuk menubuhkan unit kewarganegaraan pada tahun 2013 untuk membantu mereka yang memerlukan dokumen identiti.

“Apabila saya meninggalkan parti dan kerajaan pada Ogos 2023, koordinator unit itu adalah Yeap Choon Keong yang kini bertanggungjawab atas program tersebut.

“Selepas Yeap menjadi koordinator unit di Pulau Pinang, saya adalah orang yang memberinya dorongan untuk membantu inisiatif tanpa kewarganegaraan sukarela lain di negeri lain,” katanya lagi.

Sabtu lalu, ADUN Stulang dari DAP, Chen Kah Eng mengatakan bahawa acara yang akan akan diadakan pada 30 Jun itu telah ditangguhkan selepas timbul salah faham di media sosial tentang poster promosi program berkenaan.

Chen turut berkata program tersebut hanya berkaitan dengan orang yang tidak mempunyai dokumen kewarganegaraan atau sijil kelahiran disebabkan oleh kelalaian ibu bapa.

Terdahulu, poster program berkenaan yang tular di media sosial semalam menyebabkan ia dikecam dan disifatkan sebagai acara bagi memberi pendatang asing di negeri ini taraf kewarganegaraan.

Malah ada pengguna media sosial meminta pihak berkuasa menyiasat penganjuran acara berkenaan.

Pergerakan Pemuda UMNO Johor semalam turut mendesak program Taklimat dan Penerangan kewarganegaraan yang dianjurkan ADUN Stulang, Andrew Chen Kah Eng agar dibatalkan serta merta.

Ketua Pemuda UMNO Johor, Noor Azleen Ambros, dilaporkan berkata program berkenaan dilihat sebagai satu bentuk provokasi yang akan mengundang kepada ketidaktenteraman. – MalaysiaGazette