Rafe Haneef

KUALA LUMPUR ─ Berkuat kuasa 12 Jun lalu, Malaysia Building Society Berhad dikenali sebagai MBSB Berhad selepas mesyuarat agung tahunannya meluluskan resolusi semasa pada 6 Jun 2024.

Selama 70 tahun, Malaysia Building Society Berhad telah menjadi penyumbang penting kepada industri perkhidmatan kewangan dan pembangunan ekonomi Malaysia.

Evolusi daripada membina masyarakat menjadi syarikat pegangan kewangan di bawah Perkhidmatan Kewangan Islam Akta 2013 (IFSA) bermula pada 2018 dengan pengambilalihan Asian Finance Bank, yang kemudiannya dijenamakan semula sebagai MBSB Bank Berhad (MBSB Bank).

Perjalanan pertumbuhan syarikat diteruskan dengan pengambilalihan Perindustrian Malaysia Development Finance Berhad (MIDF) pada Oktober 2023 yang mengembangkan lagi jangkauan pasaran, beroperasi sebagai syarikat pegangan kewangan yang diperbesarkan di bawah Kewangan Akta Perkhidmatan 2013 (FSA), meliputi pengguna, komersial, borong dan pembangunan pembiayaan.

Menyedari perubahan ketara ini, nama ‘Malaysia Building Society Berhad’ tidak lagi tepat dalam mencerminkan landskap perniagaan semasa, skala dan cita-cita.

Penjenamaan semula kepada MBSB Berhad bukan sahaja sejajar dengan skop  yang diperluaskan  dan sesuai dengan persekitaran pasaran kontemporari tetapi juga memanfaatkan muhibah yang telah ditetapkan dan DNA jenama kukuh yang dibina selama ini.

“Perubahan strategik ini merangkumi komitmen terhadap inovasi, pertumbuhan dan kehadiran pasaran sambil menghormati legasi kami,” katanya MBSB.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Rafe Haneef berkata: “Kami teruja untuk memperkenalkan nama baharu kami, MBSB Berhad, yang menandakan kejayaan penting syarikat .

“Nama baharu ini mencerminkan komitmen terhadap inovasi, pertumbuhan dan dedikasi kami untuk menyediakan produk dan perkhidmatan kewangan yang luar biasa kepada pelanggan,” ujarnya. – MalaysiaGazette