seorang askar tentera Israel mengendalikan turet mesingan di atas humvee semasa beroperasi di Semenanjung Gaza pada 14 Jun 2024 di tengah-tengah konflik yang berterusan di wilayah Palestin antara Israel dan Hamas. Foto AFP

GAZA – Lapan askar Israel terbunuh dalam satu letupan di selatan Gaza pada hari Sabtu, kata tentera Israel yang menyifatkan ia insiden paling tragis sejak Januari lalu,

Askar-askar itu berada dalam kenderaan berperisai yang terkena letupan besar hingga meletupkan “bahan kejuruteraan”.

Insiden itu berlaku semasa operasi di kawasan kejiranan Tal al-Sultan di Rafah, yang menjadi sasaran utama tentera Israel dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Terdahulu, sayap bersenjata Hamas berkata, ia telah melepaskan roket ke arah kenderaan berperisai selepas mengadakan serangan hendap.

Askar itu kembali dari operasi semalaman di kawasan kejiranan Tal al-Sultan Rafah pada kira-kira jam 5.15 waktu tempatan (03:15 BST) apabila kenderaan perisai mereka difahamkan telah meletup.

Media Israel melaporkan tenteranya telah membunuh 50 pejuang Hamas dalam operasi itu.

Kementerian Kesihatan yang dikendalikan Hamas di Gaza berkata, 30 rakyat Palestin telah terbunuh.

Dalam satu kenyataan mengenai X, Pasukan Pertahanan Israel (IDF) mengenal pasti Kapten Wassem Mahmoud yang berusia 23 tahun sebagai antara yang terbunuh dan berkata nama askar lain akan didedahkan sebaik keluarga dimaklumkan.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata, Israel telah membayar “harga yang menyayat hati dalam perang adil kami dalam mempertahankan tanah air kami”, sambal memberitahu ia akan terus memerangi perang ini “untuk memastikan kewujudan kami dan masa depan kami”.

Tentera darat Israel terus beroperasi di Rafah untuk mengusir Hamas dari lokasi disebutn sebagai “kubu kuat terakhirnya” kumpulan itu.

Agensi bantuan telah memberi amaran tentang situasi kemanusiaan yang teruk di Rafah yang menjadi lokasi lebih satu juta rakyat Palestin berlindung.

Pada hari Rabu, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, sebahagian besar penduduk Gaza sedang menghadapi “kebuluran bencana dan keadaan seperti kelaparan”.

Beberapa pemimpin dunia, termasuk Presiden Joe Biden, telah menggesa Israel supaya tidak melakukan serangan besar-besaran ke atas Rafah.

Kementerian Kesihatan yang dikendalikan Hamas berkata lebih 37,000 rakyat Palestin telah terbunuh sejak permulaan perang, dan ratusan ribu lagi telah cedera atau kehilangan tempat tinggal.

Peperangan bermula selepas Hamas menyerang Israel pada 7 Oktober 2023 membunuh kira-kira 1,200 orang dan membawa 251 yang lain kembali ke Gaza sebagai tebusan. – Agensi