Monday, June 24, 2024
Home Dunia Kate Middleton muncul di khalayak selepas disahkan hidapi kanser

Kate Middleton muncul di khalayak selepas disahkan hidapi kanser

Puteri Wales, Kate Middleton (kanan) menyertai ahli keluarganya di acara perarakan tahunan tentera, Trooping the Colour semalam. Foto TheWrap.

LONDON – Puteri Wales, Kate Middleton menyertai ahli keluarganya dalam acara perarakan tahunan tentera, Trooping the Colour semalam yang merupakan penampilan umum pertamanya tahun ini selepas pembedahan abdomen pada 16 Januari.

Kate bersama suaminya, Putera William dan tiga anak mereka iaitu Putera George, Puteri Charlotte dan Putera Louis dilihat bersama-sama dengan anggota kerabat diraja yang lain berhimpun di balkoni Istana Buckingham.
Mereka hadir untuk menyaksikan perbarisan udara tentera udara Diraja sempena ulang tahun rasmi Raja Charles III.
Kate sebelum ini terlepas beberapa acara susulan selepas dimasukkan ke dalam hospital susulan pembedahan abdomen namun ketika itu keadaannya dianggap tidak berkaitan dengan kanser.
Bagaimanapun, susulan pembedahan, Kate mendedahkan beliau menghidapi sejenis kanser menerusi satu video yang disiarkan pada Mac lalu.
Tiada tempoh masa ditetapkan untuk Kate kembali melaksanakan tugasnya kerana beliau diberikan masa untuk pulih dan berehat sebelum kembali menjalankan tugas.
Trooping the Colour ialah persembahan tentera yang megah di mana 1,400 pegawai dan askar, bersama dengan 400 pemuzik dan 200 ekor kuda, berarak melalui jalan-jalan London dari Istana Buckingham ke Horse Guard’s Parade, sementara orang ramai berbaris di sepanjang laluan tersebut.
Acara ini merupakan salah satu acara utama dalam kalendar diraja dan menjadi tradisi ulang tahun rasmi kedaulatan British selama lebih dari 260 tahun.
Bagaimanapun, hari jadi sebenar Raja Charles III adalah pada bulan November. – Agensi