Logo Nvidia. foto AFP

NEW YORK – Paras harga saham Nvidia melepasi Microsoft pada hari Selasa apabila pembuat cip itu menjadi syarikat paling berharga di dunia.

Harga saham pembuat cip yang berpangkalan di California naik 3.23% kepada AS$135.21 pada 1.10 p.m. EDT, memberikannya modal pasaran AS$3.33 trilion.

Harga saham Microsoft pula didagangkan sekitar AS$447.21 dengan kerugian harian sebanyak 0.26% dengan had pasaran AS$3.32 trilion.

Paras pasaran Nvidia melepasi AS$3 trilion pada 5 Jun lalu untuk mengatasi Apple sebagai syarikat kedua paling berharga di dunia pada loceng penutup Wall Street.

Dengan kejayaan itu, Nvidia menjadi syarikat ketiga di Amerika Syarikat (AS) yang mencapai kejayaan selepas Apple dan Microsoft.

Saham Apple turun 1.3% kepada AS$213.88 dengan nilai pasaran AS$3.28 trilion.

Pencapaian Nvidia ekoran permintaan untuk kecerdasan buatan (AI) berkembang pesat di seluruh dunia dan syarikat itu meningkatkan kerjasama dengan syarikat teknologi.

Firma itu mengumumkan pengoptimuman dan penyepaduan prestasi AI baharu pada 21 Mei lalu untuk sistem pengendalian Windows Microsoft yang membantu menyampaikan prestasi maksimum.

Sementara itu, Microsoft menyokong syarikat AI Amerika, OpenAI, yang melancarkan model terbaharunya bulan lalu, dinamakan GPT-4o, yang jauh lebih pantas berbanding model sebelumnya.

Nvidia juga mencatat prestasi kewangan yang baik dalam tempoh Februari-April tahun ini.

Saham syarikat itu melonjak 12% pada 23 Mei selepas melaporkan hasil rekod sebanyak AS$26 bilion pada suku pertama yang berakhir pada 28 April, melonjak 262% daripada hampir AS$7.2 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Pembuat cip itu juga menyaksikan rekod pendapatan pusat data suku tahunan sebanyak AS$22.6 bilion, yang melonjak 427% daripada tempoh yang sama pada 2023.

Manakala pendapatan bersihnya melompat besar sebanyak 628% kepada hampir AS$14.9 bilion pada suku pertama daripada kira-kira AS$2 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Nvidia mengumumkan pembahagian 10-untuk-1 pengasingan saham pada 22 Mei dan pelaksanaannya pada 7 Jun menyaksikan saham syarikat melonjak 27% dalam hanya 13 hari dagangan. – Agensi