Lelaki bersenjata menyerang rumah ibadat dan gereja di wilayah Dagestan, membunuh seorang paderi, enam pegawai polis, dan seorang anggota pengawal negara dalam serangan di bandar Makhachkala. Foto AFP

MAKHACHKALA – Sekurang-kurangnya 15 anggota polis, seorang paderi dan pengawal keselamatan maut dalam serangan melibatkan sekumpulan lelaki bersenjata di utara Dagestan Caucasus Rusia.

Serangan itu berlaku di bandar Derbent dan Makhachkala pada perayaan Ortodoks Pentakosta.

Setakat ini enam daripada penyerang telah mati dan polis sedang memburu beberapa suspek.

Penyerang belum dikenal pasti, tetapi Dagestan pernah menjadi tempat serangan Islam.

Dua gereja dan dua rumah ibadat menjadi sasaran dalam serangan pada Ahad.

Seorang paderi Gereja Ortodoks dibunuh di Makhachkala, bandar terbesar di Dagestan.

Angka 15 pegawai polis yang terbunuh diberikan oleh pemimpin Republik Dagestan, Sergei Melikov.

Rakaman yang disiarkan di media sosial menunjukkan orang ramai yang memakai pakaian gelap menembak ke arah kereta polis, sebelum konvoi kenderaan perkhidmatan kecemasan tiba di tempat kejadian.

Di Derbent – rumah kepada komuniti Yahudi purba – lelaki bersenjata menyerang rumah ibadat dan gereja, yang kemudiannya dibakar.

Saluran tidak rasmi di aplikasi Telegram, Mash berkata, lelaki bersenjata telah dihalang di sebuah bangunan di Derbent.

Sebuah kenderaan polis diserang di kampung Sergokal dan polis menahan Magomed Omarov, Ketua Daerah Sergokalinsky dekat Makhachkala, berikutan laporan dua anak lelakinya adalah antara mereka yang melakukan serangan tersebut.

Dagestan, salah satu bahagian termiskin di Rusia, adalah sebuah republik yang majoritinya beragama Islam.

Antara 2007 dan 2017, sebuah pertubuhan jihad yang dipanggil Emirat Caucasus, dan kemudian Emirat Islam Caucasus, melancarkan serangan di Dagestan dan jiran Rusia yang berdekatan iaitu Chechnya, Ingushetia dan Kabardino-Balkaria.

Susulan serangan ke atas venue Dewan Bandaraya Crocus dekat Moscow pada Mac, pihak berkuasa menuding jari menyalahkan Ukraine dan Barat, walaupun Kumpulan Negara Islam (IS) mendakwa melakukannya.

Pada masa itu Presiden Vladimir Putin telah menegaskan “Rusia tidak boleh menjadi sasaran serangan pengganas oleh fundamentalis Islam” kerana ia “menunjukkan contoh unik keharmonian antara agama dan perpaduan antara agama dan antara etnik”.

Namun tiga bulan lalu perkhidmatan keselamatan domestik Rusia, FSB, melaporkan ia telah menggagalkan komplot IS untuk menyerang sinagog Moscow.

Sejak pencerobohan besar-besaran Rusia ke atas Ukraine, orang Rusia percaya bahawa musuh utama mereka adalah Ukraine dan “Barat kolektif”. Itulah mesej pihak berkuasa Rusia enggan berubah, untuk mengelak daripada mencetuskan keraguan awam tentang naratif rasmi. – Agensi