Bung Moktar Radin

KUALA LUMPUR – Datuk Bung Moktar Radin mempelawa Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli untuk turun padang ke kawasan parlimennya bagi melihat sendiri situasi “kemiskinan sebenar”.

Beliau yang juga ahli Parlimen (BN-Kinabatangan) mempersoalkan bagaimana kemiskinan ditakrifkan di Semenanjung dan Sabah selepas Rafizi memberitahu Dewan Rakyat bahawa seramai 6,937 isi rumah Sabah dikategorikan sebagai miskin tegar.

“Kedua-dua kawasan ini (Tongod dan Kinabatangan) hampir dengan saiz Pahang. Saya fikir mungkin terdapat kesilapan dalam bagaimana kemiskinan ditakrifkan dan saya bersedia membawa yang berhormat melawat kawasan ini untuk memberi gambaran betapa miskinnya mereka.

“Tiada jalan raya, elektrik atau air…mengatakan Sabah hanya mempunyai 6,000 isi rumah yang dikategorikan sebagai miskin tegar adalah satu penghinaan,” katanya pada ketika sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dwan Rakyat hari ini.

Bung Moktar berkata, langkah untuk menangani kemiskinan di kawasan luar bandar seperti yang disebut Rafizi adalah tidak praktikal.

“Jika Yang Berhormat tidak percaya saya, saya akan membawa Yang Berhormat dan pegawai ke sana selama dua atau tiga hari. Apa yang penting ialah melihat apa isu yang dihadapi rakyat,” ujarnya.

Beliau sebelum itu bertanyakan langkah-langkah yang diambil untuk membasmi kemiskinan tegar di negeri berkenaan.

Menerusi soalan tambahan lain, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Warisan-Semporna) berkata, angka isi rumah miskin tegar di Sabah tidak mencerminkan realiti.

“Kita perlu menambah baik standard yang digunakan (untuk menentukan kemiskinan tegar). Di Tongod dan Pitas, mereka bertuah dapat melihat wang RM50 sebulan sekali…ini berdasarkan pengalaman peribadi saya.

“Kami tidak pernah dapat menghapuskan kemiskinan di negara ini kerana kami tidak mempunyai angka formula yang betul,” tambahnya.

Rafizi sebelum ini berkata, isi rumah yang dikategorikan sebagai miskin tegar di Sabah merangkumi 38 peratus daripada isi rumah tersebut di seluruh negara.

Tongod mempunyai bilangan isi rumah miskin tegar tertinggi dengan 5.9 peratus , diikuti oleh Beluran (5 peratus), Pitas (4.8 peratus), Kinabatangan (4.6 peratus), Kota Marudu (4 peratus), Tuaran (2.6 peratus), Ranau (2.4 peratus). ) dan Lahad Datu (2.4 peratus).

Rafizi menambah, sebanyak RM468.7 juta telah diperuntukkan untuk projek infrastruktur di daerah-daerah tersebut.

“Pada masa sama terdapat program khusus di sana. Kami juga melaksanakan Inisiatif Pendapatan Rakyat yang bertujuan membuka ladang moden di Kota Marudu, Keningau dan Kinabatangan,” katanya.

Selain infrastruktur, Rafizi berkata, bantuan tunai akan terus diberikan kepada isi rumah miskin tegar, di samping lebih banyak projek Inisiatif Pendapatan Rakyat.

Menjawab soalan tambahan Bung Moktar, Rafizi berkata, pengukuran kategori miskin tegar adalah mengikut piawaian yang digunakan sejak merdeka sambil menambah pihaknya telah diselaraskan dari semasa ke semasa.

“Mereka juga mengikut piawaian antarabangsa dan kami terikat dengan ini,” jelasnya.

Rafizi berkata, statistik rasmi mengenai golongan miskin tegar adalah berdasarkan dapatan daripada Kajian Pendapatan dan Perbelanjaan Isi Rumah yang dijalankan setiap dua tahun. – MalaysiaGazette