Foto: Fb Nicolas Maduro

CARACAS – Kumpulan berhaluan kanan di Venezuela disokong dan dibiayai oleh zionisme global, kata Presiden Venezuela, Nicolas Maduro sambil menambah cubaan rampasan kuasa di negara itu dibelakangi pengaruh zionis di media dan media sosial.

Maduro berkata, kemenangannya pada pilihan raya presiden pada 28 Julai lalu membuktikan bahawa apa yang rakyat boleh lakukan terhadap kebebasan, maruah dan masa depan mereka.

Beliau berkata, Venezuela sentiasa di belakang Palestin dan mengutuk apa yang disifatkannya sebagai ‘genosid terburuk sejak Hitler’ yang dilakukan terhadap penduduk Gaza dan Palestin.

Presiden Venezuela itu menegaskan sokongan Caracas terhadap ‘Arab dan Muslim yang akan mencapai kemenangan tidak lama lagi atau kemudian’ sambil menambah harapan, kekuatan dan hak untuk hidup akan diperoleh daripada kesengsaraan.

Sementara itu, Maduro mengesahkan Venezuela telah dipelawa untuk menyertai sidang kemuncak BRICS (Brazil, Russia, India, China dan Afrika Selatan) dan beliau telah menerima ucapan tahniah selepas memenangi pilihan raya presiden.

“Kini dunia tidak lagi bergantung kepada keputusan Washington, kapitalis ekstrem atau fascism baharu,” katanya.

Kemenangan Maduro mencetuskan rusuhan dan keganasan yang dipacu pembangkang yang mendakwa terdapat penipuan pada pilihan itu. – Agensi